![]() |
||
3
Yargıçlar ve Savcılar Birli?i ?zerine Bir De?erlendirme Yargıçlar ve Savcılar Birli?i ?zerine Bir De?erlendirme Ali Rıza AYDIN Anayasa Mahkemesi Raportörü
GİRİ?
Evrensel yargı ba?ımsızlı?ı ve tarafsızlı?ının, yargıç ve savcı güvencesinin sa?lanmasını, insan hak ve özgürlüklerinden yararlanmayı, hukukun üstün ve egemen olmasını, meslek sorunlarının payla?ılarak çözüm üretilmesini amaç edinen ?YARGI? VE SAVCILAR BİRLİ?İ?, yargıç ve savcıların mesleki örgütü olarak 501 kurucu üyenin katılımıyla 26.6.2006 günü, dernek statüsünde kurulmu? ve kurulu? bildirgesinin verilmesiyle de yasa gere?i aynı gün tüzel ki?ilik kazanmı?tır. Anayasa?nın 33. maddesine ve 5253 sayılı Dernekler Kanunu hükümlerine dayanılarak kurulan ve kısa adı ?YARSAV? olan Birlik, yüksek yargı organlarında, adli ve idari yargıda görev yapan tüm yargıç ve savcıları kapsayan yapısıyla Türkiye?de, tüm yargıç ve savcıları temsil etme amacıyla ve serbest irade ile kurulan ilk ve tek yargıç ve savcı meslek örgütüdür. Dernekler, kuruldukları tarih dilimindeki siyasal, kültürel, ekonomik ve hukuksal ko?ulları bünyelerine yansıtırlar. Yargıç ve savcılarla ilgili bir derne?in de tarihsel süreçle birlikte kuruldu?u dönemden ve bu dönemin ko?ullarından etkilenerek amaçlarını ortaya koyması kaçınılmazdır. YARSAV Tüzü?ü incelendi?inde,[1] içinde ya?adı?ımız dönemin ko?ullarının dikkate alınarak amaçların belirlendi?i; ancak, Türk yargı tarihinin ve uluslararası geli?melerin de göz önünde bulunduruldu?u görülmektedir. Bu yönüyle Tüzük, bir ?hedefler beyannamesi? gibi geni? ilkeler içermi?, hatta farklılıkları içinde barındırmayı da ihmal etmemi?tir. Tez ile antitezin senteze dönü?mesindeki yollar Tüzü?ün ?ilkeler? maddesinde sıralanmı?tır. Bu, dernek olmanın ve serbest iradenin avantajlarının kullanılmasının do?al sonucudur. Dernek Tüzü?ü?nün ve derne?in çalı?ma ilke ve hedeflerinin olu?masında etkileyici ko?ullar söz konusudur. Ko?ulların temel belirleyicisi Anayasa?dır; Anayasa?ya uygun olarak çıkarılması gereken yasalar ve di?er mevzuattır. Bu ko?ullara ba?lı olarak, bu hukuku yaratan toplumsal, kültürel, sosyolojik ve hatta psikolojik ko?ullar da belirleyicidir. Bir ba?ka belirleyici ise evrensel yargı ba?ımsızlı?ı ilkeleri, evrensel yargıç ve savcı güvencesi ilkeledir. Do?al olarak, geçmi?ten gelen birikim ve deneyim ile uygulama sonuçları da belirleyiciler arasındadır. Kısa vadede, anayasal ilkelere, orta vadede de anayasal ilkelerin evrensel ilkelere uygunlu?un sa?lanması ve bunun ya?ama geçirilmesi temel hedeftir. Anayasal ilkeler de?i?tirilene kadar geçen sürede, Anayasa?ya aykırı kuralların ayıklanması giri?imleri de hem hedefleri do?ru zemine oturtacak hem de büyük bir deneyim kazanılmasına katkıda bulunacaktır. Kaldı ki, hukuk sistemi içinde Anayasa?ya aykırı kuralların ayıklanması için anayasal denetimin ba?latılmasında yargıçların Anayasa ile kendilerine verilen görevlerinin bulundu?u da ku?kusuzdur. YARSAV?ın kurulu? ilkeleri ve Tüzü?ü?ne bakıldı?ında temel hedefinin evrensel yargı ba?ımsızlı?ı, evrensel yargıç ve savcı güvencesi oldu?u açıkça görülmektedir. Yargı ba?ımsızlı?ı, yalnız yasama ve yürütme organlarına kar?ı de?il, yargı organına kar?ı da ba?ımsızlı?ı içerir. Bu ba?ımsızlık yargının kendi içinde de korunmalıdır. Ancak, yasama, yürütme ve yargı organlarına kar?ı ba?ımsızlık, topluma kar?ı ba?ımsızlıkla, toplumsal sorumlulukla özde?le?medikçe, toplum içinde yargıya yönelik en küçük ?ku?ku? dahi ortadan kaldırılmadıkça hedefe ula?maktan söz edilemez. Bu yönden bakıldı?ında, YARSAV?ın kurulu? sürecinde kimi kesimlerde ortaya atılan; ?Yargıç ve savcılar neden örgütleniyorlar? Neden serbest irade ile kurulan ?dernek? modelini tercih ediyorlar? Neden yasayla kurulu örgütlenme modelini tercih etmiyorlar? ?rgütlenmede anayasal engel yok mu? Bugüne kadar neden örgütlenmediler? Yarın ba?ka dernekler de kurulacak mı? Ba?ka dernekler kurulursa bölünme olmayacak mı? Birli?i kimler kuruyor, kimlikleri ne? Yürütme organı bu serbest irade ile kurulan örgütlenmeye kar?ı mı? Yasayla ayrı bir birlik kurulursa iki ayrı örgütlenme olmayacak mı? Yargıçlar kararları dı?ında konu?ur mu? Yargıç ve savcılar neden birlikte örgütleniyor? Bu örgütlenme yargı kararlarını ve yargı ba?ımsızlı?ını etkileyecek noktaya gelir mi?? ?eklindeki soruların yüzeyselli?i de kendili?inden ortaya çıkıyor. Ara?tırma ve inceleme yapılmadan, tartı?maya açılmadan, uygulama görülmeden ortaya atılan bu sorular, neden serbest iradeye dayalı bir örgütlenme modelinin tercih edildi?inin ve bunun ya?ama geçirilmesinin gereklili?inin gerekçelerini de ortaya çıkarıyor. Soruların ortaya çıkardı?ı bir ba?ka gerçek ise ülkenin örgütlenmeden nasıl uzakla?tı?ı ve belki de korku içine sokuldu?u. Her halde, yalnızca bu konuda de?il her konuda, kafa karı?ıklı?ının en uzak olması, hatta hiç ya?anmaması gereken ki?iler yargıç ve savcılar olmalı.
SORUNLARIN BİRLİKTE ??Z?M? İ?İN DERNEK
Dernekler, ?insanların tek tek gerçekle?tirmeyi ba?armaya güçlerinin yetmeyece?i ereklere varabilmek için (?) ortakla?a bir erek güden kimselerin bilgi ve çalı?malarını sürekli olarak birle?tirmeleri ile olu?ur. Onun içindir ki, bireylerden çok daha güçlü ve etkili, toplum içindeki yerleri önemli ve geni? çevreli kurulu?lardır?[2]; Anayasa?nın 33., İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 20., Birle?mi? Milletler Ki?isel ve Siyasal Haklar Sözle?mesi?nin 22. ve İnsan Hakları Avrupa Sözle?mesi?nin 11. maddesinde düzenlenerek güvence altına alınmı?lardır. Yargıç ve savcıların dernek kurarak örgütlenebilmesi konusu, Birle?mi? Millet kararlarında yer almı?tır. Birle?mi? Milletler Genel Kurulu?nda 13 Aralık 1985 günlü, 40/146 sayılı kararla onaylanan Birle?mi? Milletler Yargı Ba?ımsızlı?ı Temel İlkeleri?nde; ?İnsan Hakları Evrensel Beyannamesine uygun olarak, yargıçların da di?er vatanda?lar gibi, dü?ünce ve ifade özgürlü?ü ile toplanma ve dernek kurma özgürlü?üne sahip oldukları; ancak bu hakların kullanılmasında Yargıçların daima görevlerinin fazilet ve tarafsızlı?ı ve yargı ba?ımsızlı?ını koruyacak biçimde davranmak zorunda oldukları; yargıçların çıkarlarını savunmak, mesleki e?itimlerini geli?tirmek ve ba?ımsızlıklarını korumak amaçlarıyla serbest bir biçimde dernek kurmak veya kurulmu? bir derne?e üye olmak hakkına sahiptirler? ilkesine yer verilmi?tir. 1990 yılında Havana?da kabul edilen Savcıların Rolüne Dair Birle?mi? Milletler İlkeleri?nin 9. maddesi, Savcılar çıkarlarını korumak, mesleki e?itimlerini yükseltmek, kendi statülerini korumak için mesleki dernekler veya di?er örgütler kurmak veya bunlara üye olmakta serbesttirler? kuralını ta?ımaktadır. Yargısal Tutarlılı?ın Kuvvetlendirilmesi Hakkındaki Yargı Grubu tarafından hazırlanan ve Birle?mi? Milletler İnsan Hakları Komisyonu?nca 23 Nisan 2003 gün, 2003/43 sayıyla kabul edilen Bangalor Yargı Eti?i İlkeleri?nin 4. maddesinde ise ?Yargıçların di?er vatanda?lar gibi ifade, inanç, dernek kurma ve toplanma özgürlü?üne sahip oldukları, ancak bu hakların kullanılmasında, yargı mesle?inin onurunu, yargının ba?ımsızlı?ını ve tarafsızlı?ını koruyacak biçimde davranmaları gerekir? denilmi?tir. Uluslararası alandaki bu sürecin Türkiye?ye yansıması gecikmi?, Anayasa?nın ?ki?inin hakları ve ödevleri? bölümünde yer alan ?Dernek kurma hürriyeti? ba?lıklı 33. maddesi, 1995 yılında 4121, 2001 yılında da 4709 sayılı yasalarla de?i?ikli?e u?radıktan sonra, 4.11.2004 günlü 5253 sayılı Dernekler Kanunu ile yargıç ve savcıların dernek kurabilmeleri konusundaki engeller ortadan kalkmı?tır. Bu süreç, yargıç ve savcıların kendi iradeleriyle örgütlenmelerinde bir gecikme olmadı?ının, Türkiye?nin uluslararası e?ilime uyum sorununda ya?anan sürecin bu örgütlenmeyi de etkiledi?inin göstergesidir. Yargıç ve savcıların örgütlenmesi, evrensel düzeyde kabul gören bir konudur. Merkezi Roma?da bulunan ve 1953 yılında kurulan Dünya (Uluslararası) Yargıçlar Birli?i?ne üye 69 ülke bulunmaktadır. Birli?in bölgesel organı olan Avrupa Yargıçlar Birli?i?ne üye ülke sayısı ise 38?dir. Bu Birliklere, her ülkeden bir ulusal birlik üye olabilmektedir. ?yelik ba?vurusunda bulunan ulusal birli?in, ülkesinde üye sayısı, faaliyetleri ve yapısı itibarıyla yargıyı genel anlamda temsil yetene?ine sahip olması gerekmektedir.[3] YARSAV, kurulu?undan sonra 28.7.2006 tarihinde Dünya Yargıçlar Birli?ine ve onun bölgesel kolu olan Avrupa Yargıçlar Birli?ine üyelik ba?vurusunda bulunmu?tur. Dünyada yargı ile ilgili tüm geli?me ve tartı?maların içinde olmak ve izlemek arzusu, bu ba?vuruyu gerekli kalmı?tır. Buradan elde edilecek bilgi ve birikimler, YARSAV?ın amaçlarına ula?masında kullanılacaktır. Yargıç ve savcıların mesleki yönden örgütlenmeleri dünyada genel kabul görmekte ise de, bu konu ülkemizde son dönemlerde gündeme girebilmi?tir. 2000 yılında yargıç ve savcıların mesleki yönden örgütlenebilmeleri sa?lamak amacıyla 57. hükümet döneminde Anayasa?nın 135 nci maddesine dayanılarak Türkiye Hakimler ve Savcılar Birli?i Yasa Tasarısı hazırlanmı?, hazırlandı?ı gibi kalan bu tasarısının bir benzeri 2006 yılında taslak olarak ortaya çıkmı?tır. Gerek tasarının gerekse bu tasla?ın ortaya çıkardı?ı gerçek, artık yürütme organının da yargıç ve savcıların mesleki yönden örgütlenmelerini benimsemi? olmasıdır.[4] Bu noktada yargıç ve savcılar kendileri serbestçe mi örgütlenmeli, yoksa yargıç ve savcıların örgütlenmelerine yürütme ve yasama organı mı ?ekil vermelidir sorusu kar?ımıza çıkmaktadır. Bu sorunun yanıtı da, yargıçların yasama ve yürütme kar?ısında hangi düzeyde ba?ımsız olduklarıyla da yakından ilgilidir. Yargıç ve savcılar da insandır ve yargısal faaliyetlerini yerine getirdikleri toplum içinde, toplumla birlikte ya?arlar. Adaletli bir toplum düzenini gerçekle?tirmeye çalı?ırken kendileri de güvence altında olmak, temel hak ve özgürlüklerden yararlanmak durumundadırlar. Anayasa ile özel güvence altına alınan yargıç ve savcıların, yine Anayasa?nın ve evrensel hukukun güvencesi altında olan ve tüm insanlara uygulanan temel hak ve özgürlüklerden yararlanmaları en do?al haklarıdır. Temel hak ve özgürlüklerden yararlanamadan ortaya konulan yargılama görevinde, yargının ba?ımsızlı?ından da söz edilemez. Yargıç ve savcıların da sorunları vardır; hedefleri, idealleri vardır. Ancak, mesleklerinin ve görevlerinin özelli?i, onların toplumsal sorun ve sorumluluklarını bireysel sorun ve sorumluluklarının önüne çıkarır. Ba?ımsız ve tarafsız yargı sorumlulu?u, ba?at bir sorumluluktur, en küçük bir ku?kuya tahammülü yoktur. Toplumsal ve ba?at sorun ve sorumlulukların çözümü ise ortak eylem birli?ini, ortakla?a çalı?mayı ve payla?mayı gerektirir. Bunun yolu da örgütlenmeden geçer. Yargıç ve savcıların sorunlarının saptanarak payla?ıldı?ı, tartı?ıldı?ı, çözüm yollarının ve önceliklerin belirlendi?i bir ortak çalı?ma için ?dernek? en uygun çalı?ma ortamıdır. Serbest iradeye dayanması nedeniyle özgür bir çalı?ma ortamı yaratır; katılımı geni?letir ve etkinle?tirir; bilgi birikimini zenginle?tirir. Dernek kurma özgürlü?ünün kapsamı, dernek tüzelki?ili?inin kurucu unsurlarında kendisini gösterir. Kurulu? sözle?mesi niteli?indeki ?dernek tüzü?ü? ve ?dernek organları? derneklerin kurucu unsurlarıdır ve her iki unsuru da dernekler özgür iradeleriyle kendileri belirler, kendileri de?i?tirirler. Dernekler, organlarının iradeleri dı?ında, ancak mahkeme kararı ile kapatılabilirler. Dernek organlarında görev alanların herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılmaları halinde, yerlerine hangi usulle seçim yapılaca?ının, her derne?in kendi tüzü?ünde belirlenmesi, dernek kurma özgürlü?ünün do?al sonucudur.[5] Türkiye?deki uygulamaya bakıldı?ında, yargıç ve savcılarının sorunlarının Yürütme Organında toplandı?ı ve bu organın çözüm yolları ile giderilmeye çalı?ıldı?ı görülmektedir. Sorunların toplanma ve da?ılma noktası ile mesle?e ili?kin i?lemlerin ba?langıç noktasının yürütme organı olması, kimi durumlarda, Hakim ve Savcılar Yüksek Kurulu kararlarıyla, kimi durumlarda da Yasama Organı?nın yasa çıkarmasıyla ortaya çıkan sonuçların, yargı ba?ımsızlı?ını etkilemeyece?i savını ku?ku altında bırakmaktadır. Anayasa Mahkemesi?nin de belirtti?i gibi, ?Yargı fonksiyonunun do?rudan do?ruya adaletin gerçekle?tirilmesi amacına yönelik niteli?i ve hukuki uyu?mazlıkları kesin olarak çözme özelli?i, bu fonksiyonu yerine getiren devlet organlarının da daha güvenceli hale getirilmesini zorunlu kılmı? böylece yargı organının, yasama ve yürütme organları kar?ısında ba?ımsızlı?ı ilkesi kabul edilirken yargı fonksiyonunu yerine getiren hakimlerin de di?er kamu görevlilerinden daha güvenceli bir statüye kavu?turulmaları benimsenmi?tir. Hakimlik güvencesi, yargılama görevinin her türlü baskıdan uzak olarak yerine getirilmesi amacını güder. Bu güvence yargıca sa?lanmı? bir ayrıcalık olmayıp, yargı görevinin gere?idir. Yargı ba?ımsızlı?ı hakimlerin görevleri dı?ında özlük haklarıyla ilgili ki?isel ba?ımsızlı?a da kavu?turulmalarını gerektirir.?[6]
TEMEL AMA? ve YASA İLE KURULACAK BİRLİK İLE DERNEK FARKI
Toplumun kimi kesimlerinde, derneklerin grupla?ma zaafı ta?ıdı?ı gibi bir önyargı ta?ınmakta ve daha da önemlisi bu önyargı örgütlenmeye kar?ı yaygın olarak kullanılmakta, dernek kurma özgürlü?ü önünde bir ?korku seti? gibi durmaktadır. Oysa, uluslararası örneklere bakıldı?ında, özellikle de Avrupa?da, ki?i ba?ına dü?en dernek sayısı, ba?ka bir ifadeyle bir ki?inin kaç derne?e üye oldu?u sosyal kalkınma göstergeleri arasında kullanılmaktadır. YARSAV?ın kurulu?una ve Tüzü?üne bakıldı?ında, grupla?ma zaaflarını ta?ımadı?ı açık olarak görülmektedir. 501 kurucu üye ile tüzelki?ilik kazanması ve tüm yargıç ve savcıları kavrayan yapısı, ?Yargıç ve Savcılar Birli?i? olarak benimsedi?i adı bunun açık göstergeleridir. Yargı ba?ımsızlını zedeleyecek her türlü etkiden uzak kalmak, Tüzü?ünde temel ilke olarak benimsenmi?tir. ?ünkü kurulu? amacı yargı ba?ımsızlı?ıdır; demokratik, lâik ve sosyal hukuk devleti içinde adaletli toplum düzenini sa?lanmasıdır; bunun gerçekle?mesi için de evrensel hukuk ilkelerinin, yargı ba?ımsızlı?ı ve yargıç ve savcı güvencesi için evrensel ilkelerin, temel hak ve özgürlüklerin ya?ama geçirilmesidir. Bu ilkeleri amaç edinen bir derne?in, ne grupla?ma zaaflarını ta?ıması ne de yargı ba?ımsızlı?ını zedeleyecek etkilere açık olması mümkün de?ildir. YARSAV Tüzü?ü, amaçlarla araçları belirlerken, tüm yargıç ve savcıların ortak ve genel sorunlarından hareketle hazırlanmı?tır. Ancak, derneklerdeki dinamik yapı bu amaç ve araçları de?i?tirebilme, yenileyebilme olana?ı tanımaktadır. Bunu da geni? bir katılımla üyelerin kendileri tarafından sa?layacaktır. Amaç ve araçlarda farklı, hatta aykırı görü?lerin bulunması da olasıdır. Bunu ola?an kabul edilmesi gerekir. Farklı görü?ler dü?ünce alanını geni?letir, zenginle?tirir. Ancak, asıl olan temel ilkelerdir. YARSAV, evrensel yargı ba?ımsızlı?ı, yargıç ve savcı güvencesi temel ilkesinden hareketle kurulmu?tur. Sapmalar, zaafları ta?ımak için de?il hedefi gerçekle?tirmeyi güçlendirmek için kullanılabilir. Farklı görü?ler pozitif bakı? açısıyla olumlu ve yararlı hale getirilebilir. Bu süreci en iyi bilenler ise ?adaletin gerçekle?tirilmesini sa?layan? yargıç ve savcılardır. ?lkenin geçmi?inde, farklı görü?lerin yeni örgütlenmeleri do?urdu?u, bunun da fikirleri hedeflerinden uzakla?tırdı?ı örnekler bulunmaktadır. YARSAV, bu olumsuzlukları ya?atmayacak, fikirleri yargı ba?ımsızlı?ı hedefinden uzakla?tırmayacak, farklılıkları olumsuzlu?a de?il olumluya yönlendirecek bir ilkeyle kurulmu?tur. Böylece, Yargıç ve savcılar, meslekleriyle, yargı ba?ımsızlı?ı ve yargıç ve savcı güvencesiyle ilgili bireysel bilgi ve çalı?malarını sürekli olarak birle?tirme olana?ına kavu?acaktır. Bu olana?ı, yine yargıç ve savcıların serbest iradeleriyle olu?an dernek sa?layacaktır. Yargı ba?ımsızlı?ını ilke edinen ve bu ilke do?rultusunda çalı?an bir meslek grubunun mesleki sorunlarıyla ilgili, adaletli toplum düzeni ve yargıyla ilgili bilgi ve çalı?malarını, ara?tırma ve incelemelerini bir araya getirecek bir serbest örgütlenme kadar ola?an ne olabilir? Yargılama görevinin ?her türlü baskıdan uzak? olarak yerine getirilmesi ve yargı ba?ımsızlı?ı amacını güden yargıçlık ve savcılık güvencesi, bu meslektekilerin örgütlenerek sorunlarına çözüm arama haklarının da her türlü baskıdan uzak, serbest irade ile gerçekle?tirilmesini gerekli kılar. Bu durumun gerçekle?tirilebilece?i tek örnek anayasal güvenceye sahip dernektir. ?ünkü dernekler, serbest irade ile kurulan, her yönüyle ba?ımsız örgütlenme biçimleridir. Meslek eti?ine de aykırı de?ildir. Yasa ile kurulması amaçlanan, Anayasa?nın 135. maddesine aykırı olarak tüm yargıç ve savcıların zorunlu üyeli?i öngörülen, yine aynı maddeye göre ?üzerinde Devletin idari ve mali denetimi? bulunan, yönetimi tümüyle seçilmi? üyelerden olu?mayan bir meslek kurulu?u ile serbest iradeyle kurulan dernek arasındaki temel ayrım bu noktada ortaya çıkmaktadır. Yargı ba?ımsızlı?ının, yargıç ve savcı güvencesinin özü, serbest iradeyle kurulan örgüt ile uyumludur. İradenin sınırlandırıldı?ı ve denetim altında tutuldu?u, kurma özgürlü?ünün bulunmadı?ı örgütlenme sistemi ile bu ba?ımsızlık ve güvencenin ba?da?ması mümkün de?ildir. YARSAV, Türkiye?de bir ilki gerçekle?tirmi?tir. İlk olmanın avantajlarını da, dezavantajlarını da ta?ıması ola?andır. Dernekler de, hukuk gibi, toplum gibi dinamiktir. Yargı ba?ımsızlı?ı ve adalet sistemi konularında farklılıkların bir senteze dönü?türülerek olumlula?tırılması, Birilik Tüzü?ündeki amaçların kısa ve orta vadede gerçekle?mesine ba?lı olarak toplumun ve hukukun dinamikli?i ko?utunda yenilenmesi, yargı ba?ımsızlı?ının her türlü baskıdan uzak kaldı?ı bir adalet sisteminin kalıcı hale gelmesi için serbest irade ile kurulan YARSAV önemli bir fırsattır. Hedefin, tüm yargıç ve savcıların katılımı ve çalı?masıyla yakalanaca?ı ku?kusuzdur.
?ZET: Evrensel yargı ba?ımsızlı?ı ve tarafsızlı?ını, yargıç ve savcı güvencesini, insan hak ve özgürlüklerinden yararlanmayı, hukukun üstün ve egemen olmasını, mesleki sorunlarının payla?ılarak çözüm üretilmesini amaç edinen ?YARGI? VE SAVCILAR BİRLİ?İ?, dernek statüsünde tüzel ki?ilik kazanarak 26.6.2006 günü kurulmu?tur. Bu çalı?mada, Birli?in kurulu? amacı, kurulu?u etkileyen unsurlar, serbest iradeyle örgütlenme ile yargı ba?ımsızlı?ı arasındaki ili?ki, dernek statüsü ile yasayla kurulu birlik statüsünün kar?ıla?tırılması, yargıç ve savcıların Dünya ve Avrupa?da örgütlenmeleri konuları de?erlendirilmi?; kısa adı YARSAV olan Birli?in farklılıkları senteze dönü?türerek yargı ba?ımsızlı?ını etkileyen tüm olumsuzlukların giderilmesi ve yargıç ve savcılarının sorunlarının giderilmesi için ortak çalı?ma birli?i yapılması konularında önemli bir fırsat oldu?u belirtilmi?tir.
ANAHTAR S?ZC?KLER: Yargıç ve Savcılar Birli?i, yargı ba?ımsızlı?ı, temel hak ve özgürlükler, dernek kurma özgürlü?ü, serbest iradeyle örgütlenme, Birle?mi? Milletler Yargı Ba?ımsızlı?ı Temel İlkeleri, Dünya Yargıçlar Birli?i. [1] yarsav.org.tr [2] AYMK., 18.12.1973 günlü, E.1973/3, K.1973/37, AYMKD.11/314. [3] www.iaj-uim.org [4] Bu konudaki görü?ler için bkz. ?mer Faruk EMİNA?AO?LU, ?Yargıya Vesayet?, Cumhuriyet Gazetesi, 3.11.2004; ?Yargıda Siyasalla?ma?, Radikal Gazetesi, 25.11.2005. [5] 5253 sayılı Dernekler Kanunu?nun 27. maddesinin üçüncü fıkrasının son tümcesinde yer alan ve dernek organlarındaki görevlerinden uzakla?tırılan üyelerin yerine, kesin hükme kadar öncelikle dernek üyelerinden olmak üzere, İçi?leri Bakanı?nca görevlendirme yapılmasını öngören, ?Görevden uzakla?tırılanların yerlerine, kesin hükme kadar, öncelikle dernek üyelerinden olmak üzere görevlendirme yapılır? ?eklindeki son tümcesi, ?dernek kurma özgürlü?üne Anayasa?nın 33. maddesinde öngörülmeyen bir müdahale? olu?turdu?u gerekçesiyle Anayasa?ya aykırı bulunarak iptal edilmi?tir (AYMK., 5.1.2006 günlü, E.2005/8, K.2006/2, RG.25.7.2006/26239). [6] AYMK. 12.5.2004 günlü, E.2003/57, K.2004/57, RG.29.7.2004/25537.
Terazi Dergisi, Seçkin Yayınevi, Eylül 2006, Sayı 1 |