3

Yasayla Darbe Olur mu? *

"Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?Ÿi Kanun Tasarısı" Ba?Ÿbakanlık tarafından TBMM’ye gönderildi. Anayasanın 135. maddesine göre kurulacak olan yargıç ve savcılara ili?Ÿkin meslek kurulu?Ÿuyla, tüm yargıç ve savcıların tek çatı altında toplanması amaçlanıyor. Ancak, aynı Tasarı’nın geçici 3. maddesiyle, anayasanın 33. maddesine ve özgür iradeye dayanılarak kurulan yargıç ve savcılara ili?Ÿkin derneklerin tüzelki?Ÿiliklerinin, söz konusu yasanın yürürlü?Ÿe girdi?Ÿi tarihten itibaren kendili?Ÿinden sona ermesi öngörülüyor. Böylece, yargıç ve savcıların ilk ve tek kurulu derne?Ÿi olan "Yargıçlar ve Savcılar Birli?Ÿi" nin (YARSAV) yasayla kapatılması yoluna gidiliyor.

Geçici 3. maddede bununla da yetinilmiyor. Yargıç ve savcıların dernek kurucusu ve üyesi olamayacakları, ancak müzik, resim ve heykel ile spor alanlarında kurulmu?Ÿ derneklerin üyesi olabilecekleri kuralı getiriliyor.

Birle?Ÿmi?Ÿ Milletler Genel Kurulu’nda (13.12.1985 günlü, 40/146 sayılı kararla) onaylanan "Birle?Ÿmi?Ÿ Milletler Yargı Ba?Ÿımsızlı?Ÿı Temel İlkeleri" nde, yargıçların da di?Ÿer vatanda?Ÿlar gibi dü?Ÿünce ve ifade özgülü?Ÿü ile toplanma ve dernek kurma özgürlü?Ÿüne sahip oldukları kabul edilmi?Ÿken, 59. Hükümet döneminde çıkarılan 5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun gerekçesinde, Avrupa Birli?Ÿi’ne aday ülke olarak dernek kurma ve üyelik konusundaki kısıtlamaların azaltılmasının, dernek faaliyetlerine serbestlik sa?Ÿlanmasının, yargı mensuplarının derneklere üye olmasındaki izin esasının kaldırılmasının amaçlandı?Ÿı belirtilmi?Ÿken, AB’ye yazılan yazılarda yargıç ve savcıların örgütlenmelerinin önündeki engeller kaldırıldı denilmi?Ÿken, 2006 Yılı AB İlerleme Raporu’nda YARSAV’ın kurulu?Ÿu olumlu bir geli?Ÿme olarak gösterilmi?Ÿken YARSAV kapatılma yoluna gidiliyor. Hem de anayasada yer almayan bir kapatma yöntemiyle ve Anayasa Mahkemesi’nin yasayla dernek kurma özgürlü?Ÿünün engellenemeyece?Ÿine; derneklerin, "özgür iradeleri dı?Ÿında, ancak mahkeme kararı ile kapatılabileceklerine" ili?Ÿkin kararlarına kar?Ÿın.

Ba?Ÿbakan Recep Tayyip Erdo?Ÿan ’ın 27.2.2007 günlü AKP Grubu toplantısında belirtti?Ÿi gibi Türkiye "korku krallı?Ÿı de?Ÿil" ise dernek kurma özgürlü?Ÿünden, yargıç ve savcıların özgür iradelerinden korkmak niye? Evrensel yargı ba?Ÿımsızlı?Ÿının ve tarafsızlı?Ÿının gerçekle?Ÿmesini, yargıç ve savcı güvencesinin sa?Ÿlanmasını, yargılama görevinin her türlü baskıdan uzak olarak yerine getirilmesini, insan hak ve özgürlüklerinden yararlanmayı, hukukun üstün ve egemen olmasını amaç edinen bir dernekten korkmak niye? Yargıç ve savcıların meslekleriyle ilgili bilgi ve çalı?Ÿmalarını sürekli olarak birle?Ÿtirecek bir ortakla?Ÿa hareketten korkmak niye? Aralarında Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nun seçilmi?Ÿ üyelerinin, Danı?Ÿtay ve Yargıtay üyelerinin de bulundu?Ÿu, 501 kurucu üye ile kurulan ve kısa sürede üye sayısı 800’ü a?Ÿan, Dünya Yargıçlar Birli?Ÿi’ne üyeli?Ÿi kabul a?Ÿamasında olan YARSAV’ın yasayla kapatılması niye?

"Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?Ÿi Yasa Tasarısı" nın geçici 3. maddesi yasala?Ÿmamalıdır. "Demokratik toplum düzenini" sa?Ÿlamak ve korumakla yükümlü Yasama Organı bu konudaki iradesini kullanmalı, "Anayasanın ve Anayasa Mahkemesi kararlarının üstünlü?Ÿü ve ba?Ÿlayıcılı?Ÿını" gözeterek, bir derne?Ÿi kapatmamalı, dernek kurma özgürlü?Ÿünü ortadan kaldırmamalıdır. "Demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk devleti" yerine, münferit de olsa, "yasa gücü" ye?Ÿlenirse, yasaların demokratik toplum düzeni aleyhine kullanılmasının ve yasayla darbenin yolu açılmı?Ÿ olur.

?–zgür iradesini kullanma gücü elinden alınan bir yargıç ya da savcı ba?Ÿımsız olabilir mi?
__________________
 
*Cumhuriyet Gazetesi- 02.3.2007; sayfa 17 de yayınlanmı?Ÿtır.