![]() |
||
3
Yasayla Darbe Olur mu? * "Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?i Kanun Tasarısı" Ba?bakanlık tarafından TBMMye gönderildi. Anayasanın 135. maddesine göre kurulacak olan yargıç ve savcılara ili?kin meslek kurulu?uyla, tüm yargıç ve savcıların tek çatı altında toplanması amaçlanıyor. Ancak, aynı Tasarının geçici 3. maddesiyle, anayasanın 33. maddesine ve özgür iradeye dayanılarak kurulan yargıç ve savcılara ili?kin derneklerin tüzelki?iliklerinin, söz konusu yasanın yürürlü?e girdi?i tarihten itibaren kendili?inden sona ermesi öngörülüyor. Böylece, yargıç ve savcıların ilk ve tek kurulu derne?i olan "Yargıçlar ve Savcılar Birli?i" nin (YARSAV) yasayla kapatılması yoluna gidiliyor. Geçici 3. maddede bununla da yetinilmiyor. Yargıç ve savcıların dernek kurucusu ve üyesi olamayacakları, ancak müzik, resim ve heykel ile spor alanlarında kurulmu? derneklerin üyesi olabilecekleri kuralı getiriliyor. Birle?mi? Milletler Genel Kurulunda (13.12.1985 günlü, 40/146 sayılı kararla) onaylanan "Birle?mi? Milletler Yargı Ba?ımsızlı?ı Temel İlkeleri" nde, yargıçların da di?er vatanda?lar gibi dü?ünce ve ifade özgülü?ü ile toplanma ve dernek kurma özgürlü?üne sahip oldukları kabul edilmi?ken, 59. Hükümet döneminde çıkarılan 5253 sayılı Dernekler Kanununun gerekçesinde, Avrupa Birli?ine aday ülke olarak dernek kurma ve üyelik konusundaki kısıtlamaların azaltılmasının, dernek faaliyetlerine serbestlik sa?lanmasının, yargı mensuplarının derneklere üye olmasındaki izin esasının kaldırılmasının amaçlandı?ı belirtilmi?ken, ABye yazılan yazılarda yargıç ve savcıların örgütlenmelerinin önündeki engeller kaldırıldı denilmi?ken, 2006 Yılı AB İlerleme Raporunda YARSAVın kurulu?u olumlu bir geli?me olarak gösterilmi?ken YARSAV kapatılma yoluna gidiliyor. Hem de anayasada yer almayan bir kapatma yöntemiyle ve Anayasa Mahkemesinin yasayla dernek kurma özgürlü?ünün engellenemeyece?ine; derneklerin, "özgür iradeleri dı?ında, ancak mahkeme kararı ile kapatılabileceklerine" ili?kin kararlarına kar?ın. Ba?bakan Recep Tayyip Erdo?an ın 27.2.2007 günlü AKP Grubu toplantısında belirtti?i gibi Türkiye "korku krallı?ı de?il" ise dernek kurma özgürlü?ünden, yargıç ve savcıların özgür iradelerinden korkmak niye? Evrensel yargı ba?ımsızlı?ının ve tarafsızlı?ının gerçekle?mesini, yargıç ve savcı güvencesinin sa?lanmasını, yargılama görevinin her türlü baskıdan uzak olarak yerine getirilmesini, insan hak ve özgürlüklerinden yararlanmayı, hukukun üstün ve egemen olmasını amaç edinen bir dernekten korkmak niye? Yargıç ve savcıların meslekleriyle ilgili bilgi ve çalı?malarını sürekli olarak birle?tirecek bir ortakla?a hareketten korkmak niye? Aralarında Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun seçilmi? üyelerinin, Danı?tay ve Yargıtay üyelerinin de bulundu?u, 501 kurucu üye ile kurulan ve kısa sürede üye sayısı 800ü a?an, Dünya Yargıçlar Birli?ine üyeli?i kabul a?amasında olan YARSAVın yasayla kapatılması niye? "Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?i Yasa Tasarısı" nın geçici 3. maddesi yasala?mamalıdır. "Demokratik toplum düzenini" sa?lamak ve korumakla yükümlü Yasama Organı bu konudaki iradesini kullanmalı, "Anayasanın ve Anayasa Mahkemesi kararlarının üstünlü?ü ve ba?layıcılı?ını" gözeterek, bir derne?i kapatmamalı, dernek kurma özgürlü?ünü ortadan kaldırmamalıdır. "Demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk devleti" yerine, münferit de olsa, "yasa gücü" ye?lenirse, yasaların demokratik toplum düzeni aleyhine kullanılmasının ve yasayla darbenin yolu açılmı? olur.
?zgür iradesini kullanma gücü elinden alınan bir yargıç ya da savcı ba?ımsız olabilir mi?
__________________
*Cumhuriyet Gazetesi- 02.3.2007; sayfa 17 de yayınlanmı?tır.
|