|
Yargıda olumlu bir giri?im: Yargıç ve Savcılar Birli?i
?ETİN A??IO?LU
Yargıtay Onursal ?yesi
Aralarında yüze yakın yüksek yargıcın da bulundu?u, altı yüzün üzerinde yargıç ve savcı "Yargıç ve Savcılar Birli?i" (YARSAV) adı altında örgütlenerek ilk önemli adımı attı.
***
Yarsav, siyaset üstü bir kurulu? olarak "yargı ba?ımsızlı?ı", "yansızlı?ı", "yargıç güvenceleri", " hukukun üstünlü?ü", "yargının dürüstlü?ü ve güvenilirli?i", "çalı?ma ko?ullarının iyile?tirilmesi" gibi evrensel de?erleri amaçlıyor.
?lkemizde tüm kurumlarda oldu?u gibi, Yargı da çok yönlü sorunları nedeniyle sa?lıklı çalı?mıyor. Bu durumdan toplum ve bireyler kadar yargıç ve savcılar da yakınmaktadır. Ancak; yargı kesiminden gelen ele?tiri ve öneriler günü birlik bireysel söylemlerden ileri gidememekte ve etkisiz kalmaktadır.
Bu nedenle; yargıç ve savcıların özgürce katılımıyla olu?acak bir örgütlenme olmadan; yargı sorunların sürekli izlenmesi, çözümler üretilmesi ve bunların ilgililere ve kamu oyuna iletilmesi, etkin sonuçlar alınması olanaksızdır. İ?te bunun bilincinde olan, aralarında yüze yakın yüksek yargıcın da bulundu?u, altı yüzün üzerinde yargıç ve savcı "Yargıç ve Savcılar Birli?i " (YARSAV) adı altında örgütlenerek ilk adımı atmı?lardır(1).
Yarsav?ın tüzü?ü incelendi?inde: siyaset üstü bir kurulu? olarak "yargı ba?ımsızlı?ı", "yansızlı?ı", "yargıç güvenceleri", " hukukun üstünlü?ü", "yargının dürüstlü?ü ve güvenilirli?i", "çalı?ma ko?ullarının iyile?tirilmesi" gibi evrensel de?erleri amaçladı?ı görülmektedir.
Ayrıca "yasama, yürütme ve yargı erkleri arasında bir üstünlü?ün de?il i? bölümünün esas oldu?u", "yargıç ba?ımsızlı?ının yalnız kamuoyuna, yasama ve yürütme organlarına kar?ı de?il, yargının kendi içinde de sa?lanması", "hukuk ve yargıç e?itiminin niteli?inin yükseltilmesi ve süreklili?i", "yargıç ve savcı alımında siyasal gücün etkisinin kaldırılması", "mesle?e donanımlı ki?ilerin alınması", "görevde ve mahkemelerde uzmanla?manın sa?lanması", "etik kuralların saptanması ve izlenmesi", "denetim ve yükselme ve sorumlulu?un i?in do?asına ve evrensel ilkelere göre belirlenmesi", "Yargıçlar ve Savcılar Yüksek Kurulu?nun yeniden yapılandırılması", "yargıç ve savcıların mal bildiriminin saydamla?tırılması", "bilirki?ilerin yargısal yetkilerin devredildi?i ki?iler durumuna getirilmemesi" gibi ilkeleri de benimsemi?tir.
OLMAZSA OLMAZ KO?ULLAR
Bu amaç ve ilkeler; "yargıç kimli?i"nin olu?ması, geli?mesi ve korunmasının olmazsa olmaz ko?ullarıdır. Yargıç kimli?i ise, "bireyin do?ru ve güvenli (adil) yargılanma hakkı"nın güvencesidir. ?lkemizde; yargıç ve savcılar, özellikle son yirmi yılda yasal düzenlemelerle yaratılan olumsuz ortamda, memur kimli?ine uyarlandırıldıklarından çok yönlü güvensizlik bunalımı ya?anmaktadır.
Bu nedenle; Yarsav, öncelikle hak aramanın son kapısında hak arayanların da güvencesi olacaktır. ?ünkü Yarsav; Bilgi, kültür ve etik de?erlerle güçlendirilmi? evrensel yargı güvenceleriyle donatılmı? ba?ımsız, yansız ve güvenilir bir yargı düzeni amaçlamaktadır.
Ne var ki; yürütme organını elinde bulunduran siyasal güç, özgürce olu?turulan bu örgütlenmeye so?uk bakmaktadır. Adalet Bakanlı?ı, kendi etkinli?inde, tüm yargıç ve savcıları kapsayacak zorunlu yasal bir örgütlenmeyle; Yarsav?ın önünü kesme giri?imi içindedir. BDi?er yandan; Ankara Valili?i, Yarsav?ın tüzü?ünün bazı maddelerinin Anayasa ve yasalara aykırı oldu?u gerekçesiyle yeniden düzenlenmesi bildiriminde bulundu. Yarsav, bu yönetsel i?lemin iptali için Danı?tay?a dava açtı ve yürütmeyi durdurma kararı alındı. Yarsav tüzü?ünün, 17 nedenle Anayasa ve yasalara aykırı oldu?u iddiası yargı önüne geldi. Bunlardan çok ilginç buldu?um ikisini sizlerle payla?mak istedim:
Politik gücün yönlendirdi?i Ankara Valili?i: Yargı ba?ımsızlı?ı ve yargıç güvencesi ilkelerinin devletin egemenlik yetkisini kullanan organların görevi olup; YARSAV?ın bunları amaç edinmesinin, Anayasa?nın 6. maddesine aykırı oldu?u" ve "yargıç ve savcıların, dernek kurmaları, kurucu üye almaları, dernek organlarında görev almaları, Anayasa ve 2802 sayılı yasadaki -yasada belirtilenden ba?ka resmi ve özel görev alamazlar- hükmüne aykırı bulundu?u" savlarını ileri sürdü.
E?ri bü?rü konu?anları sorgulamak herkesin hakkıdır; ?imdi soruyorum: Demokrasilerde yargı ba?ımsızlı?ı ve yargıç güvencelerini savunmak ve sa?lanmasını amaç edinerek u?ra? vermek devletin tekelinde mi? Anayasa?nın 33. maddesi "Herkese dernek kurma özgürlü?ü" tanımamı? mı? Bir hak ve özgürlü?ü kullanmanın yasanın amaçladı?ı görev kavramı ile ne ba?lantısı var?
Bu soruların do?ru yanıtlarını, az çok hukuk kültürü olan herkes verebilir. Ancak; ileri sürülen savların arkasındaki gerçekler bilinmeden olayın de?erlendirilmesi ku?kulu yorumlara da neden olabilir: Yarsav?ın kurulu?u, Adalet Bakanlı?ı?nı rahatsız etti. ?ünkü birli?in amaç edindi?i ve benimsedi?i ilkeler; politik gücün, yargı üzerindeki etkinli?ine son verilmesini, denetlenmesini içeriyor. Bu nedenle; Adalet Bakanlı?ı, kar?ısında evrensel yargı düzenini savunacak, olumsuzluklarla hukuk ve usun yolunda sava? verecek bir örgütlenmeden çekinmesi do?aldır. Ancak bu çekinme ve korkunun, bir ayırım yapmadan, tüm politik güçler için geçerli oldu?unu da söylemek isterim. ?ünkü politikacı, Yargı?nın devletin üç organından biri oldu?unu; yargıç ve savcıların memur olmadı?ı yolundaki evrensel inançları yüreklerine sindiremedi.
AMA? G?Z KORKUTMAK
Adalet Bakanlı?ı?nın Yarsav?ın kurulu?unun hukuka aykırı olmadı?ını bilmemesi dü?ünülemez. Asıl amaç, bu giri?imle yargıç ve savcılara aba altından sopa göstererek katılmaları önleme ve Yarsav?ı etkisiz durumuna getirmektir.
Ancak yargıç ve savcıların; yaratılan kafa karı?ıklı?ından, duraksamalardan kısa sürede kurtulup örgütlenmeye katılmaları i?in do?asına uygun dü?en bir beklentidir. ?ünkü Yarsav?ın amaçladı?ı ve savundu?u yargı ba?ımsızlı?ı, yansızlı?ı ve yargının güvenilirli?i öncelikle onların onur sorunudur. Ayrıca, içlerinde sekiz Hâkim ve Savcılar Kurulu üyesinin de bulundu?u yüze yakın yüksek yargıcın üye oldu?u Yarsav?ın; yargıç ve savcıların güvencesi oldu?u da bilinmelidir. Nitekim; Yarsav, Adalet Bakanlı?ı?nın yürürlü?e koydu?u Hâkim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav, Mülakat ve Atama Yönetmeli?i?nin üç maddesinin iptali için yargıya ba?vurdu.
Yarsav, yalnız bize özgü bir örgütlenme de?ildir. ?rne?in Birle?mi? Milletler?in yargıyla ilgili belgelerinde; "yargıçların özgür istençleriyle birlik kurabilecekleri" kabul edilmi?tir. Bu ba?lamda 1953 yılında kurulan Dünya Yargıçlar Birli?i (DYB)?ne 69 ülke üyedir. Yarsav, DYB?nin bir organı olan Avrupa Yargıçlar Birli?i?ne üye ba?vurusunda da bulunmu?tur. Bu nedenle Yarsav yalnız iç hukuk kurallarının de?il uluslararası hukukun da onay verdi?i bir birliktir.
Son olarak; yetmi? ya?ına dayanmı? yargı ba?ımsızlı?ını ve yansızlı?ını sürekli savunan ve yargıç kimli?ini ta?ımaktan onur duyan bir ki?i olarak; yargıç ve savcı arkada?larıma sesleniyorum: Yarsav?ın yüklendi?i amaç ve savundu?u ilkeler sizlerin onur sorunudur; üye olmakla yargıç kimli?ini olu?turan ilkelerin güçlenmesine ve korunmasına katkıda bulunacaksınız. Politik gücün yapay ve geçici yetkileri, Yarsav?a üye olma hak ve özgürlü?ünüzü kullanmada duraksama yaratmamalı. Erdemli yargıç ve savcılara bu yakı?ır.
Cumhuriyet Gazetesi- Bilim ve Teknoloji Eki- 03 Kasım 2006, s.16
|
|