![]() |
||
16.7.2008 Yargıdan Bilgi Sızması UYAP?ın ?Katkısıdır? (O?uz Oyan Makalesi)
Yargıdan Bilgi Sızması UYAP?ın ?Katkısıdır? (O?uz Oyan Makalesi)
Dünya gazetesi ? 16.7.2008 ? O?uz Oyan - Analiz
Adalet hizmetleri, tıpkı e?itim, sa?lık, ulusal güvenlik ve altyapı yatırım hizmetleri gibi temel kamu hizmetlerindendir. Ama fazlası vardır. Adalet/yargı hizmetleri, devlette güçler ayrılı?ı çerçevesi içine oturması bakımından, di?er kamu hizmetlerinden nitelik bakımından ayrılır. Yargı ba?ımsızlı?ı, güçler ayrılı?ının olmazsa olmaz ko?uludur.
Parlamenter sistemde güçler ayrılı?ının di?er iki unsuru arasında güçler ayrılı?ından ziyade güçler çakı?ması ortaya çıktı?ı için veya istisnai ko?ullar dı?ında (örne?in Türkiye?de 1 Mart 2003 Tezkeresi dı?ında) yasama ile yürütme arasında bir güçler ayrılı?ından söz edilemeyece?i için, devletin mutlak gücünün bölünmesi ancak ve ancak yargı ba?ımsızlı?ı sayesinde gerçekle?ebilir. İ?te bu nedenledir ki, mutlak iktidar gücü pe?indeki iktidarın anayasa tasla?ının (?zbudun tasla?ı) ana hedefi yargı ba?ımsızlı?ının a?ındırılması olmaktadır. (bkz. 11 Haziran 2008 tarihli ?Meclisin Yasama Yetkisi Mutlak mı?? ba?lıklı D?NYA yazımız).
Peki herhangi bir Anayasa de?i?ikli?ine gerek kalmaksızın yürütmenin yargı üzerinde gözetleme ve baskılama kurmasının ba?ka yolu yok mudur? Bu yol Türkiye?de icat edilmi?tir ve adına da UYAP denilmi?tir.
UYAP yani açık ba?lı?ıyla Ulusal Yargı A?ı Projesi, bir e-devlete geçi? projesi ve yargıda i?lemlerin hızlandırılması tasarımı olarak ilk bakı?ta kula?a ho? gelebilir. 2000 yılında gündeme gelen ama yeterli pilot proje uygulaması olmaksızın AKP döneminde içine ?balıklama? atlanılan bu proje, bugün yargı sisteminin tıkanmasının ba?lıca sorumlusu olmak yanında yargı mahremiyetinin gerekli oldu?u tüm yargı süreçlerinin dahi alenen te?hirine yol açmı? bulunmaktadır.
Bunun AB?nin e-devlet projesinin zorunlu bir dura?ı oldu?unu söyleyenler olacaktır; sakın inanmayınız. AB?nin e-avrupa eylem planlarında öncelikli konular arasında adalet hizmetleri yer almamaktadır. AB?nin kabul etti?i 20 temel kamu hizmetinden sadece 7?si Türkiye?de yetersiz bir biçimde internet ortamında sunulabilir ve 13 tanesi hiç sunulamazken, bu 20 hizmet arasında yer almayan UYAP konusundaki acullu?un sebebi nedir acaba? (Fetih Sayın, ?UYAP sorunları?, Güncel Hukuk dergisi). Kaldı ki, AB ilerleme raporlarında dikkati çekilen hiçbir konuda yargı ba?ımsızlı?ı alanında ilerleme kaydedilmezken! Ne Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu?nun (HSYK) yürütmeden ba?ımsızla?tırılması, ne bu Kurulun kendisine özgü bir sekreteryasının kurulması, ne hakim-savcı adaylı?ı sınavlarında Adalet Bakanlı?ının etkisinden kurtulunması, ne Adalet Akademisi?nin istenen özerkli?e kavu?turulması, ne Tefti? Kurulu Ba?kanlı?ı?nın HSYK yerine bakanlı?a ba?lı olması gibi konularda ilerleme sa?lanamazken, bu demokrasi ayıpları ne Hükümeti ve ne de destekçisi sözde demokratları rahatsız etmektedir! Adalet Bakanlı?ı?nın gelecek projelerinde (Yargı Reformu Strateji Tasla?ı) dahi bu temel konularda bir de?i?ikli?in emaresi gözükmemektedir.
Ama tam da bu ko?ullarda dünyada e?i benzeri olmayan bir UYAP projesi adalet hizmetlerinin tamamını sanal ortama ta?ımaktadır! ?stelik bu proje öylesine kapsayıcı ve zorlayıcı bir biçimde uygulanmaktadır ki, sisteme katılım için geçi? süreleri ve gönüllülük seçene?ini dahi öngörmemektedir. Hatta, tüm yazı?maların elektronik ortamda yapılması zorunlu kılınırken yazılı metinler ile sanal alemdeki belgeler arasında bir çeli?ki oldu?unda sanal alemdeki bilgi ve belgelerin esas alınaca?ı gibi a?ırılık ve dayatmalarla sistem oturtulmaya çalı?ılmaktadır. Daha önemlisi, sistemin i?letimi ba?ımsız bir üst kurul yerine do?rudan do?ruya adalet bakanlı?ı bünyesine ba?lanmaktadır.
Böylece sistemde çok ciddi tıkanmalar yanında çok ciddi güvenlik sorunları da daha ba?langıçtan itibaren ya?anmaya ba?lanmı?tır. Cumhuriyet savcılarının gizli olması gereken soru?turmalarda aldıkları ifadeler bile anında sistemden çekilip alınabilir olmaktadır. Bu ko?ullarda Ergenekon/?mraniye İddianamesinin ayrıntılarının, yasal korumaya aykırı bir biçimde hemen ortalı?a dökülmesi ve özellikle iktidar yanlısı basına servis edilmesinde ?a?ılacak bir ?ey olabilir mi?
UYAP?la birlikte, yargıçlar ve savcılar üzerinde baskı olu?turulmasının tüm ko?ulları da olu?turulmu? bulunmaktadır. Bu Orwell tarzı ?büyük birader? gözetimine kar?ı kararlılıkla mücadele eden Yargıçlar ve Savcılar Birli?i (YARSAV), Adalet Bakanlı?ı?nı dava ederek (dosya no 2007/4962) yargının ba?ımsızlı?ı kavgasını vermektedir. Dava dilekçesinde, ?UYAP mevcut haliyle yargısal faaliyeti de kapsaması nedeniyle yargıya do?rudan müdahale niteli?i ta?ımaktadır(?) Dernek olarak talebimiz UYAP?ın yargısal faaliyeti kolayla?tıran destek hizmetlerini sunması (nüfus, sabıka, pasaport,?vb kayıtlara kolayca ula?ılması), ancak yargıç ve savcılara, gizli soru?turmalarını, karara ili?kin tutanakları, kararı, dosyadaki her türlü evrakı yürütmenin kontrolündeki bir sisteme yükleme zorunlulu?u getirecek bir ?ekilde düzenlenmesinin önüne geçilmesidir? denilmektedir.
AKP?nin demokratlı?ına ko?ulsuz iman eden libo-demokratlarımıza inat, mevcut hükümet, YARSAV?ın ele?tirilerinden yararlanmak yerine tüm AB ülkelerinde benzerleri bulunan yargıç ve savcıların bu demokratik örgütlenmesini tasfiye etmek için u?ra?maktadır. YARSAV?ı savunmak, bugün Türkiye?nin bir demokrasi sınavına dönü?mü?tür. Bakalım bu sınavdan aydınlarımızın yüzde kaçı geçebilecek?
Dünya Gazetesi ? O?uz Oyan- Analiz- 16.7.2008
http://www.dunyagazetesi.com.tr/yazar.asp?authId=61
|