![]() |
||
18.12.2007 Cumhuriyet Savcılı?ı Stajında Uygulanması ?nerilen Staj E?itim Programı M. Yılmaz SA?LAM(*) Ankara Cumhuriyet Ba?savcı vekili
İ?İNDEKİLER
1. GİRİ? 2. STAJ E?İTİMİNİN AMACI 3. İLETİ?İMİN KURULMASI VE UYUM A?AMASI 3.1. İleti?imin kurulması ve çalı?ma ko?ulları hakkında bilgilendirme 3.2. ?alı?ma ortamının tanıtılması 4. UYGULAMAYA Y?NELİK BİLGİLENDİRME A?AMASI 4.1. Türk Ceza Adalet Sisteminin amaç ve organizasyon olarak tanıtımı 4.2. Soru?turma i?lemleri hakkında bilgilendirme 4.3. Soru?turma dosyalarını inceleme yöntemleri 5. UYGULAMAYA Y?NLENDİRME A?AMASI 5.1. Soru?turma dosyalarının incelettirilmesi 5.2. Karar taslaklarının hazırlattırılması 6. MESLEK ETİK KURALLARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME A?AMASI 6.1. Genel davranı? kuralları hakkında bilgilendirme 6.2. Mesleki davranı? kuralları hakkında bilgilendirme 6.3. ?zel davranı? kuralları hakkında bilgilendirme 7. E?İTİM SONUCUNU DE?ERLENDİRME A?AMASI 8. SONU? VE ?NERİLER 9. DİPNOT VE KAYNAK?A
ADL? YARGI H?KİM, SAVCI ADAYLARI VE AVUKAT STAJYERLERİNE CUMHURİYET SAVCILI?INDA YAPILACAK STAJ E?İTİMİNDE UYGULANMASI ?NERİLEN STAJ E?İTİM PROGRAMI (1)
1. GİRİ?
Adlî Yargı Hâkim ve Savcı Adayları ile İdarî Yargı Hâkim Adaylarının Staj Dönemi ile Staj Mahkemelerine İli?kin Yönetmeli?i?nde ve Türkiye Barolar Birli?i Avukatlık Staj Yönetmeli?i?nde hâkim, savcı veya avukat olabilmek için adliyelerde belirli bir süre staj yapmak gerekti?i belirtilmektedir(2). Bu Yönetmeliklerde, staj e?itimine ba?lanabilmesi için, adlî yargı hâkim ve savcı adaylarının Türkiye Adalet Akademisi?nde meslek öncesi hazırlık e?itimlerini tamamlamaları, avukatlık mesle?ini icra edecek olanların da barolara staja ba?vurma ve staj listelerine yazılma i?lemlerini bitirmeleri gerekmektedir. Bu ko?ulları ta?ıyanlar, adlî yargı adalet komisyonu ba?kanlıklarınca önce Cumhuriyet ba?savcılıklarında, daha sonra da mahkemelerde staj e?itimine tabi tutulmaktadır. Dolayısıyla staj e?itiminin ilk a?amasını, Cumhuriyet ba?savcılıkları gözetiminde yapılan staj olu?turmaktadır. Cumhuriyet ba?savcılıklarında yapılacak stajın süresi hâkim ve savcı adayları için bir ay onbe? gün, avukat stajyerleri için bir ay olarak belirlenmi?tir. Ankara Cumhuriyet Ba?savcılı?ınca yapılan uygulamada, stajyerler bu sürelerin ilk onbe? gününde soru?turma i?lemleri yapan Cumhuriyet savcılarının denetiminde staj yapmak üzere görevlendirilmektedir. Bahsi geçen yönetmeliklerde, staj yapacakların çalı?tırılma esaslarına yer verilmi?, ancak, bu esasların nasıl uygulanaca?ına ili?kin bir e?itim programı öngörülmemi?tir. Staj, mahiyeti itibariyle meslek öncesi bir e?itim faaliyetidir. Staj e?itimi de ?amaç, hedef davranı?lar, yöntem, süre, e?itim sonucu yapılacak de?erlendirme ve kaynak? gibi kıstaslar dikkate alınarak, önceden hazırlanan bir e?itim programı dâhilinde yapılmalıdır. Uygulanması istenilen bir staj e?itim programı bulunmadı?ından, Cumhuriyet savcılarının denetiminde yapılan staj e?itimine ili?kin esaslar, Cumhuriyet savcılarının takdirine bırakılmı?tır. Staj e?itiminin amacına uygun ve verimli bir ?ekilde yaptırılması, hâkimlik, Cumhuriyet savcılı?ı ve avukatlık mesle?inin kalitesini arttıraca?ı ku?kusuzdur. Ankara Adliyesi?ne her yıl çok sayıda hâkim, savcı ve avukat adayı, staj için ba?vuruda bulunmaktadır. Uygulamada birli?in sa?lanmasına ve staj e?itiminin daha verimli bir hale getirilebilmesine bir katkıda bulunmak amacıyla, Cumhuriyet savcılarının denetiminde yapılacak 15 günlük staj e?itimi için örnek bir staj e?itim programı olu?turulmu? ve meslekta?larımızın takdirine sunulmu?tur.
2. STAJ E?İTİMİNİN AMACI
Hukuk kültürü, daha önce çalı?ma hayatına atılmı? meslekta?larımızın bizlere bıraktı?ı bir miras ise; bizlerin de bu mirası daha zenginle?tirerek, genç hukukçulara aktarma sorumlulu?umuz vardır.(Hukuk kültürünün tanımı biraz yetersiz kalıyor. ?ünkü H.K. sadece bizden önceki hukuk uygulamacılarının devrettikleri bir miras olmanın ötesinde, belli bir zaman diliminde tüm bir toplumun hukuka ili?kin ortak de?er yargılarını ifade ediyor. Böyle iddialı bir cümleye gerek olmadı?ını dü?ünüyorum.) Staj e?itimine ili?kin yönetmeliklerde de ?amaç? olarak vurgulanmak istenilen, bu mirasın genç meslekta?larımıza aktarımının meslekî bir sorumluluk oldu?u hususudur. Bu ba?lamda, Adlî Yargı Hâkim ve Savcı Adayları ile İdarî Yargı Hâkim Adaylarının Staj Dönemi ile Staj Mahkemelerine İli?kin Yönetmelik?te staj e?itiminin amacı; ?? adlî yargı hâkim ve savcı adaylı?ına atananlara, mesle?in ifası için gereken bilgi ve beceriyi kazandırmak??, Türkiye Barolar Birli?i Avukatlık Staj Yönetmeli?i?nde ise, staj e?itiminin amacı; ?? hukuk bilgilerini bilimsel verilerden ayrılmaksızın ve bilimin yöntemlerini kullanarak somut olaylara uygulayabilen, yargılama süresince yargılama faaliyetinin yönetimine ve kararın olu?umuna etkin biçimde katılabilen, meslek ilke ve kurallarına ba?lı, hak arama özgürlü?ünün ya?ama geçmesi için u?ra? veren, insan haklarına saygılı, demokrasi ve hukukun üstünlü?ünden ayrılmayan, ba?ımsız ve özgür avukatların yeti?tirilmesi??, olarak belirlenmi?tir. Bu genel amaçlar ba?lamında, Cumhuriyet savcılarının gözetiminde yapılacak staj e?itiminin somut ba?ka amaçları da vardır. Bu amaçlar; -Hâkim, savcı ve avukat adaylarına Türk Ceza Adalet Sistemini tanıtmak, -Soru?turma ve kovu?turma evrelerinde Cumhuriyet savcılarının görev ve sorumluluklarını teorik ve pratik olarak izah etmek, soru?turma dosyalarının incelenmesinde uygulanacak metot ve yöntemleri göstermek, soru?turma i?lemleri hakkında bilgi vermek, soru?turma dosyaları üzerinde yapılacak incelemelerden sonra do?ru bir hukukî kanaate ve sonuca ula?ması için stajyere özgüven ve tecrübe kazandırmak, -Cumhuriyet savcısının görevi esnasında ve görevi haricinde uyması gereken meslek etik kuralları hakkında stajyere bilgi vermektir. Cumhuriyet savcıları, ?adlî statüyü temsil eden bir model? olarak, stajyerlerin ilk kar?ıla?acakları e?itimcilerdir. Her toplumda kariyer mesle?i olarak kabul edilen hâkimlik, savcılık ve avukatlık mesleklerinden birini tercih edecek olan stajyer, kar?ıla?aca?ı bu ilk modelle do?ru bir ileti?im kurmakta zorlanmaktadır. Staja yeni ba?lamanın verdi?i heyecan, tedirginlik ve çekingenlik ön plâna çıkmaktadır. Stajın ba?ladı?ı bu ilk onbe? günlük süreçte, e?itimcinin do?ru bir yakla?ım ile stajyerle stajın amaçlarına uygun ileti?im kurması, stajyerin heyecanını, tedirginli?ini ve çekingenli?ini yatı?tırması, adliyenin çalı?ma ortamına alı?tırması, daha sonra da bilgi ve tecrübesini stajyere aktarması gerekmektedir. İ? yo?unlu?u oldukça fazla olan büyük?ehir adliyelerimizde, Cumhuriyet savcılarının stajyerlerle yeterince ilgilenemedikleri bir gerçektir. Yılların birikimiyle elde edilen meslekî bilgi ve tecrübe, genç nesle do?ru ve yararlı bir biçimde aktarılmalıdır. Bu gereklilik yasal sorumluluk yanında, meslekî dayanı?manın gerektirdi?i etik bir sorumlulu?u da kar?ımıza çıkarmaktadır. Bu etik sorumlulu?un bir gere?i olarak, a?a?ıda belirtilen staj e?itim programı tasarlanmı?tır. Do?al olarak, her Cumhuriyet savcının bu örnek e?itim modelini uygulama gibi bir yükümlülü?ü bulunmamaktadır. Meslekta?larımızın katkılarıyla her zaman amaca daha uygun ve daha geli?tirilmi?, bilimsel staj e?itim programlarının hazırlanması olanaklıdır. Adlî yargı hâkim ve savcı adaylarına ve avukatlık stajı yapacak olanlara uygulanması önerilen bu staj e?itim pro?ramı (15 günlük e?itim süresi de dikkate alınarak); be? a?amayı kapsayacak ?ekilde olu?turulmu?tur. Bu a?amalar; -İleti?imin kurulması ve uyum a?aması, -Uygulamaya yönelik bilgilendirme a?aması, -Uygulamaya yönlendirme a?aması, -Meslek etik kuralları hakkında bilgilendirme a?aması, -E?itim sonucunu de?erlendirme a?amasıdır. Her a?amada ?amaç, hedef davranı?, yöntem, süre, sonuç de?erlendirme ve kaynak? gibi kıstaslar ayrı ayrı de?erlendirilmi?tir.
3. İLETİ?İMİN KURULMASI VE UYUM A?AMASI
?Buzların eritilmesi? olarak da adlandırılan bu süreçte amaç; stajyerle tanı?ma, stajyerle birlikte çalı?ma ko?ullarını saptama ve stajyere çalı?ma ortamını tanıtmaya uygun bir ileti?im ortamının kurulmasıdır. Hedef davranı?; stajyerin ilk gün heyecanını gidermek, çekingenliklerini ve tedirginliklerini ortadan kaldırarak, e?itime hazır bir hale getirmektir. Kullanılacak yöntem; görü?me, sözlü anlatımdır. Süre; iki gündür. Sonuç de?erlendirme; gözlem yöntemidir. Kaynak; ilgili yönetmeliklerdir.
3.1. İleti?imin kurulması ve çalı?ma ko?ulları hakkında bilgilendirme
Hâkim ve savcı adayı ya da avukat stajyerinden öncelikle kendisini tanıtması istenilmelidir. Cumhuriyet savcısı da, stajyere kendisi hakkında bilgi vermelidir. Bu kar?ılıklı tanıtım ileti?imin temel kuralı olarak kabul edilmelidir. Tanıtımda, hâkim ve savcı adayı ya da avukat stajyerine, meslekten beklentileri, mesle?e kar?ı ilgisi, meslek seçiminde etken olan hususlar ve ailesinde hukukla ilgili bir meslek yürüten bir yakını olup, olmadı?ı sorulmalıdır. İkinci a?amada stajyere çalı?ma ko?ulları hakkında ayrıntılı bilgi verilmelidir. Verilecek bilgi; mesaiye geli? ve gidi? saatlerini, Cumhuriyet savcısının çalı?ma odasına nasıl girilip-çıkılaca?ını, odada çalı?ılırken ya da misafir kabul edilirken nasıl davranılması gerekti?ini, personel ile nasıl ileti?im kurulaca?ını, odadaki malzeme ve e?yalardan nasıl yararlanabilece?i hususlarını kapsamalıdır. Ayrıca oturaca?ı yer, çalı?malarında kullanaca?ı masa ve e?yalarını koyabilece?i dolaplar hakkında bilgi verilmelidir. ?çüncü a?amada, dolaplarda ya da masalar üzerinde bulunan soru?turma dosyalarının sistemati?i (numaralandırılmaları ve yerle?tirilmeleri) hakkında stajyere bilgi verilmelidir. Soru?turma i?lemleri devam eden dosyalar ile i?lemleri tamamlanmı? ve karar verilmek üzere ayrılmı? dosyaların ayırımı gösterilmelidir Dördüncü a?amada stajyere, soru?turma dosyalarından hangilerini inceleyebilece?i anlatılmalı, incelemeden sonra da dosyaları yerle?tirilme düzenlerini bozmadan yerlerine nasıl koyaca?ı gösterilmelidir. Be?inci a?amada Cumhuriyet savcısı stajyere, i? bölümü gere?ince yürüttü?ü görevler hakkında bilgi vermelidir. Cumhuriyet savcısı e?er duru?malara çıkıyor ise, hangi günler duru?mada olaca?ını, bu süre içinde stajyerin ne ?ekilde çalı?aca?ını, duru?ma haricinde stajyere nasıl bilgi ve tecrübe aktarımı yapaca?ını, ne ?ekilde görev ya da ödevler verebilece?ini, stajyerin yanında bulundurması gereken kaynakların neler olması gerekti?ini anlatmalı ve gerekli görürse bu hususları stajyere not aldırmalıdır.
3.2. ?alı?ma ortamının tanıtılması
Yeti?kin e?itimine ya da meslek içi e?itime, ilk ileti?im kurulduktan sonra mekânın tanıtımı ile devam olunmalıdır. Staj yapaca?ı mekânı tanımayan stajyer, mekân içinde kendisini yabancı hisseder ve tedirginlik duyar. Bu nedenle stajyerin öncelikle staj yapaca?ı binanın mimarî yapısı ve çalı?ma birimlerinin yerle?me düzeni konularında bilgilendirilmesi gereklidir. Ankara Adliye Sarayı?nın fizikî yapı ve insan dola?ımı bakımından Türkiye?nin en büyük adliye binalarından biri oldu?u dü?ünüldü?ünde, çalı?ma ortamının tanıtılmasının gereklili?i daha iyi ortaya çıkacaktır. Bu ba?lamda; -Binaya giri? ve çıkı?lar (acil çıkı? yönlendirmeleri ne yazık ki adliyemizde mevcut de?ildir), -Merdiven ve asansörler, -Ba?lantı koridorları, -Tuvaletler, -Kantin, çay oca?ı, berber gibi yardımcı hizmet birimlerinin bulundu?u bölümler, -Adalet Komisyonu Ba?kanlı?ının, Ankara Baro Ba?kanlı?ının, Cumhuriyet Ba?savcılık ve Cumhuriyet Savcılıklarının, Mahkemelerin, Yazı İ?leri Müdürlüklerinin, İcra Müdürlüklerinin, Nüfus Temsilcili?inin makam, çalı?ma odaları, kalemleri ve duru?ma salonlarının bulundu?u bölümler, -Tabiplik, adlî tabiplik, polis karakolu ve banka ?ubelerinin bulundu?u bölümler, stajyerler tarafından en kısa zamanda ö?renilmelidir. Do?al olarak bir hâkimin ya da Cumhuriyet savcısının stajyeri yanına alarak belirtilen bölümleri tanıtma olana?ı yoktur. Ancak, amaç olarak, stajyere bu tanıtımın önemi anlatılmalı, ?binanın fizikî yapısı ve konu?landırılması hakkında bilgi sahibi olmasının? stajını yaptı?ı meslekle do?rudan ilgili oldu?u hususu önemle vurgulanmalıdır. İleti?imin kurulması ve uyum a?aması stajın ilk iki günü tamamlanmalıdır. Bu sürecin ba?arılı geçmesi, stajyerde ilk günlerde rastlanması do?al olan çekingenli?ini ve tedirginli?ini azaltacak ve stajyerde kendisiyle ilgilenildi?i, önem verildi?i dü?üncelerini yaratacaktır. Bu ortam sa?landı?ında, stajyer, staj e?itimine istekli olarak ba?layacak ve e?itim daha yararlı ve verimli olacaktır.
4. UYGULAMAYA Y?NELİK BİLGİLENDİRME A?AMASI Amaç; stajyere Türk Ceza Adalet Sistemini tanıtmak, Cumhuriyet savcılarının soru?turma evresinde ve kovu?turma evresindeki görev ve sorumluluklarını açıklamak, soru?turma dosyalarını inceleme tekniklerini göstermektir. Hedef davranı?; stajyerin soru?turma ve kovu?turma evrelerine ili?kin teorik ve pratik bilgi eksikliklerini gidermektir. Süre; üç çalı?ma i?günüdür. Sonuç de?erlendirme; gözlem yöntemidir. Kaynak; ceza hukuku mevzuatı ve e?itimle ilgili genelgelerdir.
4.1. Türk Ceza Adalet Sisteminin amaç ve organizasyon olarak tanıtımı
Bu süreçte Türk Ceza Adalet Sisteminin amacı, sistemde yer alan kurum ve kurulu?lar, görev ve sorumlulukları genel hatlarıyla stajyere anlatılmalıdır. Soru?turma evresinde Cumhuriyet ba?savcılıkları ve soru?turma yapan Cumhuriyet savcıları ile kolluk güçleri arasındaki ili?ki açıklanmalıdır. Bu ili?ki ba?lamında Ankara Cumhuriyet savcılarının polis ve jandarma birimleriyle çalı?ma ve ileti?im kurma yöntemleri izah olunmalıdır. ?Müracaat savcılı?ı, iç ve dı? nöbetçi savcılı?ı, tevzii bürosu, özel soru?turma büroları, soru?turma savcılı?ı? kavramları açıklanarak, bu kavramların soru?turma süreciyle ba?lantıları izah olunmalıdır.
4.2. Soru?turma i?lemleri hakkında bilgilendirme
Cumhuriyet savcıları tarafından ya da kolluk güçlerince yapılan soru?turmalarla ilgili i?lemler hakkında stajyere bilgi verilmelidir. Bu bilgiler; -Suç ihbarında ve ?ikayette bulunulmasına ili?kin i?lemler, -Mü?teki, ma?dur, ?üpheli ve tanıkların ça?rılması ve ifadelerinin alınması, ifade alınma yöntemi, -Takibi ?ikayete ba?lı suçlar ve uzla?maya tabi suçlar, -Yakalama ve gözaltına alınmaya ili?kin i?lemler, -Müdafi tayini, -Yakalama emri çıkartılması, tutuklama ve adlî kontrol (koruma) tedbirlerinin alınması talebinde bulunulmasına ili?kin i?lemler, -İtirazlar, -Bilirki?ilerin tespiti ve bilirki?i raporlarının aldırılması, -Adlî muayene, ke?if ve otopsi i?lemleri, -El koyma, arama, ileti?imin dinlenmesi, teknik takip yapılması, gizli soru?turmacı tayin olunması taleplerine ili?kin i?lemler, -Tekit i?lemleri, -Soru?turma tamamlandı?ında verilen karar çe?itleri, -İddia makamı olarak duru?maya katılan Cumhuriyet savcısının, duru?madaki görev ve sorumlulukları, -Bilgisayar kullanımı ve UYAP Sistemi, konularını kapsamalıdır.
4.3. Soru?turma dosyalarını inceleme yöntemleri
Bu süreçte; -Soru?turma dosyasında yer alan iddia, savunma ve kanıtların belirlenmesi, -Suçun unsurlarının ve suçu a?ırla?tıran ya da hafifleten etkenlerin belirlenmesi, -İddia, savunma ve mevcut kanıtları kapsayan bir kurgu yapılması, -Kurgu yapıldıktan sonra soru?turma dosyasında bir eksikli?in bulunup, bulunmadı?ının belirlenmesi, eksiklik var ise bu eksikliklerin giderilmesine ili?kin i?lemlerin yapılması, -Soru?turmanın tamamlanarak, karar a?amasına getirilmesi, konularında stajyer bilgilendirilmelidir.
5. UYGULAMAYA Y?NLENDİRME A?AMASI
Türkiye Barolar Birli?i Avukatlık Staj Yönetmeli?inin 13. maddesinde; ?? stajyer soru?turmalarda hazır bulunur. Kendisine verilen dosya ve kararları inceler ve rapor hazırlar.? ?eklinde, Adli Yargı Hâkim ve Savcı Adayları ile İdarî Yargı Hakim Adaylarının Staj Dönemi Mahkemelerine İli?kin Yönetmelik?in 5. maddesinde; ?? ke?if ve otopsilerde hazır bulundurulur, ? sonuçlandırılmamı? hazırlık (soru?turma) evrakı incelettirilerek, takip edilecek usûl ve sonuçları ile ilgili olarak dü?üncelerini yazılı olarak hazırlamaları sa?lanır, ? hazırlık (soru?turma) evrakı hakkında karar taslakları hazırlattırılır.? 10. maddesinde de ??suç ihbarı, ?ikâyet ve suç duyurusu üzerine yapılacak i?lemler, soru?turmanın yürütülmesi, otopsi ve ke?if yapılması, tanık ve bilirki?i dinlenmesi, arama, el koyma ve tutuklama talebi ile bu i?lemlere kar?ı yapılan itirazlar, Cumhuriyet savcısının delilleri de?erlendirme yöntemleri, iddianame ve takipsizlik (kovu?turmaya yer olmadı?ına dair) kararları ile di?er kararların düzenlenmesi, iddia makamının mahkemelerde temsili ve esas hakkındaki dü?üncesini bildirme yöntemi? konularında uygulama yaptırılarak, deneyim ve beceri kazandırılır.? ?eklinde düzenlemelere yer verilmi?tir. Yönetmeliklerde de belirtildi?i üzere, soru?turma dosyalarının incelettirilmesi, karar taslakları yazdırılması ve uygulama yaptırılması, staj e?itiminin en önemli a?amasını olu?turmaktadır. Bu süreçte: Amaç; stajyere dosya incelemeleri yaptırmak, karar taslakları yazdırmaktır. Hedef davranı?; stajyere dosya inceleme konusunda tecrübe kazandırmak, inceleme sonucunda karar yazabilecek konuma getirmektir. Kullanılacak yöntem; sözlü anlatım ve uygulama yaptırılmasıdır. Süre; be? çalı?ma i?günüdür. Sonuç de?erlendirme; gözlem ve uygulama yaptırılmasına ili?kin ödevlerin de?erlendirilmesidir. Kaynak; stajla ilgili yönetmeliklerdir.
5.1. Soru?turma dosyalarının incelettirilmesi
Bu süreçte stajyere her gün belli sayıda soru?turma dosyası verilmeli ve bu dosyaları incelemesi istenilmelidir. Stajyer inceledi?i her dosya için ayrı bir inceleme raporu (inceleme notu) hazırlamalıdır. Soru?turma dosyalarının incelenmesi tamamlandıktan sonra, stajyerden; -İddia, savunma ve kanıtları kapsayan bir kurgu yapması, -Dosyada yapılan soru?turma i?lemleri hakkında bilgi vermesi, -Soru?turma i?lemlerine devam edilip, edilmeyece?i hususunda görü?ünü belirtmesi istenilmelidir. İnceleme sonuçlarını aktarma (rapor etme) i?leminde, stajyere incelemede gözden kaçırdı?ı, unuttu?u konular varsa bunlar gösterilmelidir.
5.2. Karar taslaklarının hazırlattırılması
Stajyere, soru?turma i?lemleri tamamlanmı? dosyalardan verilerek, karar taslakları hazırlattırılmalıdır. Bunun için öncelikle; iddianame, kovu?turmaya yer olmadı?ına dair karar, birle?tirme, ayırma (tefrik), yetkisizlik, zamana?ımına kadar aranma kararlarında bulunması gereken zorunlu unsurlar konusunda stajyere bilgi verilmeli ve daha önceden yazdırılmı? benzer kararlardan örnekler verilerek, kendi ar?ivine koyması istenilmelidir. Hazırlattırılacak karar taslakları, incelenmeli ve eksiklikleri stajyere gösterilmelidir.
6. MESLEK ETİK KURALLARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME A?AMASI
Staj e?itimi sadece Cumhuriyet savcısının soru?turma ve kovu?turma evrelerindeki görev ve sorumluluklarını kapsamamalıdır. Yargılama faaliyetine bir meslek olarak katkıda bulunanların, mesleklerini onurlu bir ?ekilde yürütmelerine ili?kin tutum ve davranı?ların da ö?retilmesine yönelik olmalıdır. Bu a?amada: Amaç; meslek onurunu korumaya ili?kin temel kavramlar, meslek ilkeleri ve konuyla ilgili ulusal ve uluslararası metinler hakkında bilgi vermektir. Hedef davranı?; meslek onurunu korumaya yönelik tutum ve davranı?ları geli?tirmektir. Kullanılacak yöntem; sözlü anlatımdır. Süre; uygulamaya yönlendirme a?amasıyla birlikte be? i? günüdür. Sonuç de?erlendirme; gözlem yöntemidir. Kaynak; ulusal mevzuat, uluslararası sözle?me ve metinlerdir. Bu bölümde, 29-30 Mayıs 2005 tarihinde Budape?te?de yapılan toplantıda kabul edilen ve ?Budape?te İlkeleri? olarak adlandırılan ?SAVCILAR İ?İN ETİK VE DAVRANI? Bİ?İMLERİNE İLİ?KİN AVRUPA ESASLARI? temel esas (hareket noktası) olarak alınmı? ve ilkeler de?i?tirilmeksizin süreçlere i?lenmi?tir(3).
6.1. Genel davranı? konularında bilgilendirme
Bu süreçte stajyere, bir Cumhuriyet savcısının genel davranı? kuralları olarak; ?-Her zaman mesle?inin onur ve ?erefini korumak zorunda oldu?u, -Her zaman profesyonel olarak davranması gerekti?i, -Her zaman dürüst ve özenli olası gerekti?i, Görevini olayların de?erlendirilmesi temelinde ve hukuka uygun, herhangi uygunsuz etkiden ba?ımsız olarak icra etmesi gerekti?i, -Hukuki ve sosyal geli?meler hakkında e?itim ve bilgi düzeyini koruması gerekti?i (4),? hususları anlatılmalıdır.
6.2. Meslekî davranı? kuralları hakkında bilgilendirme
Bu süreçte ise, bir Cumhuriyet savcısının mesle?ini yürütürken uyması gereken kurallar hakkında stajyer bilgilendirilmelidir. Bu kurallar; ?-Adil yargılanma ilkesini benimsemek, -Görevini adil, tarafsız, objektif olarak ve hukuk kuralları çerçevesinde ba?ımsız olarak icra etmek, -Ceza adalet sistemini mümkün oldu?u kadar süratli i?letmek, adaletin yararına davranmak ve tutarlı olmak, -Masumîyet karinesi ilkesine saygı duymak, -Tüm inceleme ve soru?turmaların dava açılması ya da açılmaması kararından veya adaleti etkileyecek di?er kararlardan önce olmasını veya yapılmı? olmasını sa?lamaya çalı?mak, -Ne olursa olsun ?üpheyi etkileyecek son lehte veya aleyhte ?artlar da dahil, bir dava ile ilgili tüm ?artları göz önünde bulundurmak, -Tarafsız bir soru?turma, dava açılmasını gerektirmiyorsa, dava açmamak, -Açılan davayı adilce ve kanıtlar çerçevesinde takip etmek, -Kanıtların yasal olup, olmadı?ını incelemek, -Hukuka aykırı yöntemlerle elde edilen kanıtları kabul etmemek, -?zellikle savunmaya gerekli bilgileri vererek, silahların e?itli?i ilkesine riayet etmek, -Ma?dur ve tanıkların çıkarlarını korumak, -Adil bir karar için mahkemeye yardımcı olmak, -Tarafsız ve uygun kanıtların meslekî de?erlendirilmesi temelinde karar almaktır(5).?.
6.3. ?zel davranı? konularında bilgilendirilme
Cumhuriyet savcılarının özel ya?am konularında dikkat etmeleri gereken kurallardan da stajyerlere söz edilmesi gereklidir. Bu kurallar; ?-Savcılar, özel ya?amlarındaki faaliyetlerle gerçek ve makul olarak algılanan savcılık hizmetinin dürüstlü?ünü, adilli?ini ve tarafsızlı?ını tehlikeye atmamalıdırlar, -Savcılar, her zaman hukuka saygı duymalı ve itaat etmelidirler, -Savcılar mesleklerine yönelik kamu güvenini muhafaza edecek ve geli?tirecek ?ekilde hareket etmelidirler, -Savcılar, görevleri sırasında elde etmi? oldukları herhangi bir bilgiyi özel amaçları ve di?erlerinin çıkarlarına yardım etmek için kullanmamalıdır, -Savcılar üçüncü ki?ilerden te?vik ve konukseverlik, herhangi bir hediye, ödül, menfaat kabul etmemeli, dürüstlük, adillik ve tarafsızlı?ı tehlikeye sokabilecek herhangi bir görevi yürütmemelidirler(6).? Genel, meslekî ve özel davranı? kuralları açıklanırken, bu kuralların esas itibariyle hâkimlik, savcılık ve avukatlık mesleklerinin bütünü için geçerli olaca?ı, bu davranı? kurallarına uymanın yasal sorumluluk dı?ında meslek eti?inin bir gere?i oldu?u, basit ve kolay gibi görünen bu kurallara uyumun esasında uzun zaman ve sabır gerektirten bir iç disiplin konusu oldu?u da vurgulanmalıdır.
7. E?İTİM SONUCUNU DE?ERLENDİRME A?AMASI
Her e?itim faaliyeti mutlaka bir ölçme ve de?erlendirme yöntemiyle sonuçlandırılmalıdır. Staj e?itiminin sonunda herhangi bir sınav yapılmadı?ından, Cumhuriyet savcının uygulayabilece?i tek ölçme ve de?erlendirme yöntemi; gözlem yapma yöntemidir. Bu nedenle, Cumhuriyet savcısı stajyerine aktardı?ı bilgilerin ve gösterdi?i uygulamalı örneklerin stajyeri tarafından yeterince anla?ılıp, anla?ılmadı?ı konusunda staj süresince gözlem yapmalıdır. Anlatılan konularla ilgili sorular sormak, soru?turma dosyası inceletmek ve karar taslakları yazdırmak, taslakları inceleyerek eksiklik ya da yanlı?ları gidermek gözlem yönteminin uygulanmasını kolayla?tıracaktır. Sonuç itibariyle, stajyer, staj bitiminde hukukî kanaate ula?abilecek ?ekilde bir soru?turma dosyasını inceleyebiliyor ve inceledi?i dosya ile ilgili karar tasla?ı yazabiliyor hale gelmi?se, staj e?itimi bilgilendirme yönünden amacına ula?mı? sayılmalıdır. Her ne kadar, ?meslek etik kuralları hakkında bilgilendirme süreci?nde de?erlendirme yöntemi olarak ?gözlem? yöntemi önerilmi? ise de, 15 günlük e?itim süresinde, bu konudaki gözlemlerin yeterli olmayaca?ı açıktır. Etik konusunda, do?ru davranı?ların kazanılması ve sürekli uygulanabilir bir hale gelmesi do?al olarak uzun yıllar alacaktır.
8. SONU? VE ?NERİLER
Hâkim, savcı ve avukat adaylarının staj e?itimi, ?giri?? ve ?amaç? bölümlerinde izah edildi?i üzere bir meslek öncesi e?itim faaliyetidir. Bu e?itim faaliyetinin amacına uygun bir program ve plân dahilinde yapılması gereklidir. İlgili Yönetmeliklerde staj e?itiminin amacı ve e?itimde ele alınacak konular düzenlenmi? ise de, örnek bir e?itim programı ve plânı öngörülmemi?tir. Bu nedenle de, staj e?itimi her e?iticinin kendi takdirine bırakılmı?tır. Staj etimi uygulamasında birli?in sa?lanabilmesi, stajın bir e?itim faaliyeti olarak amacına uygun yaptırılması ve daha verimli bir hale getirilebilmesi amacıyla a?a?ıda ayrıntıları arz edilen bir sistem önerisinde bulunulmu?tur. ?nerilen bu sistem gere?ince: -Cumhuriyet Ba?savcılı?ı makamının tensibiyle, bir Cumhuriyet Ba?savcı Vekili?nin gözetiminde bir Cumhuriyet savcısı ?Staj E?itimi Koordinatörü? olarak görevlendirilmelidir. -Adalet Akademisi, Ankara Baro Ba?kanlı?ı ve E?itim Fakültesi?nin görü?leri ve katkıları alınarak, bu çalı?mada sunulan e?itim programına benzer bir staj e?itim programı hazırlanmalıdır. -Staj e?itiminde görev alacak Cumhuriyet savcıları, gönüllü (istekli) olanlar arasından seçilmelidir. -Staj e?itim programında görev alacak e?iticiler önceden e?itilmelidir. -Programda görev alacak e?iticiler, kendi staj e?itim plânlarını hazırlamalıdırlar. -Uygulanacak e?itim programı, dönem ve yıl sonlarında de?erlendirmeye tabi tutularak, faaliyetlere ili?kin rapor hazırlanmalıdır. -Cumhuriyet savcılarının denetiminde yapılan staj e?itimi için öngörülen 15 günlük süre uzatılmalıdır.
DİPNOTLAR VE KAYNAK?A
(*).YARSAV Yönetim Kurulu Yedek ?yesi Bu satırların yazarı, 1992-2003 yılları arasında ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli için hazırlanan e?itim programlarına yönetici, program hazırlayıcı ve e?itici olarak katkıda bulunmu?tur. (1). Hâkim, savcı ve avukat adayları için staj e?itiminin yasal dayana?ı; -2802 Sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu?nun 10. maddesi, -4954 Sayılı Türkiye Adalet Akademisi Kanunu?nun 28. maddesi, -1136 Sayılı Avukatlık Kanunu?nun 3. maddesidir. (2). Hâkim, savcı ve avukat adaylarının yapacakları staj e?itimi için her iki Yönetmeli?in tümünü incelemelerinde yarar vardır. (3). Bkz. Yargı Mevzuat Bülteni (Adalet Bakanlı?ı E?itim Dairesi Ba?kanlı?ı Yayınları). Sayı 317. Sayfa;6-18. (4). Bkz. A.g.e. sayfa 17. (5). A.g.e. sayfa 18. (6). A.g.e. sayfa 18. Ayrıca; Savcılar İçin İnsan Hakları El Kitabı. Ankara Barosu yayınları. 2006. Ankara.
|