18.12.2007 YARSAV’ın Kapatılması (Nuri Alan Makalesi)

Nuri ALAN Emekli Danı?Ÿtay Ba?Ÿkanı ? Cumhuriyet Gazetesi ? 18.12.2007

 

AKP iktidarı bugüne kadar yargıya kar?Ÿı sözle ve eylemle ortaya koydu?Ÿu tavrını, ?Ÿimdi yasal düzenlemelerle hukuk alanına ta?Ÿımaktadır. Bunlardan ilki hâkim ve savcı adaylı?Ÿına atanacak olanlarla ilgili olarak 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nda 5720 sayılı kanunla yapılan de?Ÿi?Ÿiklik, di?Ÿeri de Yargıçlar ve Savcılar Birli?Ÿi’nin (YARSAV) kapatılması ile ilgili olarak ba?Ÿlatılan yasama sürecidir. Böylesine kapsamlı ve yargı ba?Ÿımsızlı?Ÿı yönünden önemli düzenlemeler içeren teklif, bir milletvekili tarafından 14 Kasım 2007 gününde AKP grubuna verilmi?Ÿ; ilgili hiçbir kurulu?Ÿun bilgisine sunulmadan, hiçbir kurum ve kuruldan görü?Ÿ alınmadan jet hızıyla 1 Aralık 2007 gününde genel kurulda kabul edilmi?Ÿ ve 3 Aralık tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlü?Ÿe girmi?Ÿtir.

 

YARSAV’ın kapatılmasını öngören tasarı ise TBMM AB Uyum Komisyonu’ndan geçmi?Ÿtir. Adalet ve Anayasa komisyonlarında görü?Ÿülecek olan Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?Ÿi Kanun Tasarısı’nın geçici 3’üncü maddesi, YARSAV’ın tüzelki?Ÿili?Ÿinin sona ermesini öngörmektedir.

 

YARSAV anayasada düzenlenen "dernek kurma hürriyeti" kapsamında kurulmu?Ÿ olan bir dernektir. Tüzü?Ÿünde belirtilen amaçları do?Ÿrultusunda faaliyette bulunmakta; ülkemizde eksiksiz olarak hukuk devletinin yerle?Ÿmesi, mahkemelerin ba?Ÿımsızlı?Ÿı ve yansızlı?Ÿı, hâkimlik ve savcılık teminatı ilkelerinin korunması ve uygulanması için kendi olanakları çerçevesinde çalı?Ÿmalar yapmaktadır. Bu amaçla açık oturumlar, paneller düzenlemekte, kamuya kendi konusunda aydınlatıcı bilgiler vermektedir.

 

Tüm faaliyetlerini yasal bir zemin üzerinde ve demokratik yöntemlere uygun olarak yürütmektedir. ?‡o?Ÿulcu demokratik bir toplumda bu tür faaliyetlerden kimsenin rahatsızlık duymaması gerekir.

 

Ama YARSAV ba?Ÿka faaliyetlerde de bulunmakta, örne?Ÿin, tüzü?Ÿünde belirlenen çalı?Ÿma alanı ile ilgili konularda idari davalar açmakta, bu davaların bazılarında idari yargı, yürütmenin durdurulması ve iptal kararları vermektedir. Aslında konusunda gösterdi?Ÿi dikkat ve titizlik nedeniyle takdirle kar?Ÿılanması gereken bu faaliyetler, hukuka aykırı tasarruflarını engellemesi nedeniyle, iktidarı rahatsız etmektedir. Nitekim Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nda de?Ÿi?Ÿiklik yapılmasına dair 5720 sayılı kanunun alelacele yürürlü?Ÿe konulmasına neden olan ve yukarıda sözünü etti?Ÿim Danı?Ÿtay kararı, YARSAV’ın açtı?Ÿı davalar nedeniyle verilmi?Ÿtir. Tüm kurumların ve sivil toplum örgütlerinin sustu?Ÿu ve derin bir sessizli?Ÿe büründü?Ÿü bir ortamda, canla ba?Ÿla hukukun üstünlü?Ÿünü savunan YARSAV i?Ÿte bu nedenle kapatılmak istenmektedir. Ba?Ÿlatılan yasal düzenleme giri?Ÿimi, bir anlamda cezalandırılma amacını ta?Ÿımaktadır.

 

Anayasanın 33’üncü maddesine göre dernekler ancak hâkim kararıyla kapatılabilir veya faaliyetten alıkonulabilir. Mevcut haliyle yasala?Ÿması durumunda, tasarının geçici 3’üncü maddesi yasama organının yargıya ait bir yetkiyi kullanması sonucunu do?Ÿuraca?Ÿından, anayasanın benimsedi?Ÿi "kuvvetler ayrılı?Ÿı" ilkesine ve 11’inci maddesine aykırı olacaktır.

Dile?Ÿimiz, tasarıda mevcut anayasaya aykırı düzenlemelerin komisyonlarda veya genel kurulda düzeltilerek hukuka uygun bir kanunun yürürlü?Ÿe konulmasıdır.

 

Cumhuriyet Gazetesi ? 18.12.2007