![]() |
||
18.12.2007 YARSAVın Kapatılması (Nuri Alan Makalesi) Nuri ALAN Emekli Danı?tay Ba?kanı ? Cumhuriyet Gazetesi ? 18.12.2007
AKP iktidarı bugüne kadar yargıya kar?ı sözle ve eylemle ortaya koydu?u tavrını, ?imdi yasal düzenlemelerle hukuk alanına ta?ımaktadır. Bunlardan ilki hâkim ve savcı adaylı?ına atanacak olanlarla ilgili olarak 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununda 5720 sayılı kanunla yapılan de?i?iklik, di?eri de Yargıçlar ve Savcılar Birli?inin (YARSAV) kapatılması ile ilgili olarak ba?latılan yasama sürecidir. Böylesine kapsamlı ve yargı ba?ımsızlı?ı yönünden önemli düzenlemeler içeren teklif, bir milletvekili tarafından 14 Kasım 2007 gününde AKP grubuna verilmi?; ilgili hiçbir kurulu?un bilgisine sunulmadan, hiçbir kurum ve kuruldan görü? alınmadan jet hızıyla 1 Aralık 2007 gününde genel kurulda kabul edilmi? ve 3 Aralık tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlü?e girmi?tir.
YARSAVın kapatılmasını öngören tasarı ise TBMM AB Uyum Komisyonundan geçmi?tir. Adalet ve Anayasa komisyonlarında görü?ülecek olan Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birli?i Kanun Tasarısının geçici 3üncü maddesi, YARSAVın tüzelki?ili?inin sona ermesini öngörmektedir.
YARSAV anayasada düzenlenen "dernek kurma hürriyeti" kapsamında kurulmu? olan bir dernektir. Tüzü?ünde belirtilen amaçları do?rultusunda faaliyette bulunmakta; ülkemizde eksiksiz olarak hukuk devletinin yerle?mesi, mahkemelerin ba?ımsızlı?ı ve yansızlı?ı, hâkimlik ve savcılık teminatı ilkelerinin korunması ve uygulanması için kendi olanakları çerçevesinde çalı?malar yapmaktadır. Bu amaçla açık oturumlar, paneller düzenlemekte, kamuya kendi konusunda aydınlatıcı bilgiler vermektedir.
Tüm faaliyetlerini yasal bir zemin üzerinde ve demokratik yöntemlere uygun olarak yürütmektedir. ?o?ulcu demokratik bir toplumda bu tür faaliyetlerden kimsenin rahatsızlık duymaması gerekir.
Ama YARSAV ba?ka faaliyetlerde de bulunmakta, örne?in, tüzü?ünde belirlenen çalı?ma alanı ile ilgili konularda idari davalar açmakta, bu davaların bazılarında idari yargı, yürütmenin durdurulması ve iptal kararları vermektedir. Aslında konusunda gösterdi?i dikkat ve titizlik nedeniyle takdirle kar?ılanması gereken bu faaliyetler, hukuka aykırı tasarruflarını engellemesi nedeniyle, iktidarı rahatsız etmektedir. Nitekim Hâkimler ve Savcılar Kanununda de?i?iklik yapılmasına dair 5720 sayılı kanunun alelacele yürürlü?e konulmasına neden olan ve yukarıda sözünü etti?im Danı?tay kararı, YARSAVın açtı?ı davalar nedeniyle verilmi?tir. Tüm kurumların ve sivil toplum örgütlerinin sustu?u ve derin bir sessizli?e büründü?ü bir ortamda, canla ba?la hukukun üstünlü?ünü savunan YARSAV i?te bu nedenle kapatılmak istenmektedir. Ba?latılan yasal düzenleme giri?imi, bir anlamda cezalandırılma amacını ta?ımaktadır.
Anayasanın 33üncü maddesine göre dernekler ancak hâkim kararıyla kapatılabilir veya faaliyetten alıkonulabilir. Mevcut haliyle yasala?ması durumunda, tasarının geçici 3üncü maddesi yasama organının yargıya ait bir yetkiyi kullanması sonucunu do?uraca?ından, anayasanın benimsedi?i "kuvvetler ayrılı?ı" ilkesine ve 11inci maddesine aykırı olacaktır. Dile?imiz, tasarıda mevcut anayasaya aykırı düzenlemelerin komisyonlarda veya genel kurulda düzeltilerek hukuka uygun bir kanunun yürürlü?e konulmasıdır.
Cumhuriyet Gazetesi ? 18.12.2007
|