![]() |
||
21.2.2007 Kamu Vicdanı Zedeleniyor YENİ?A?- Yargıtay Yasasında De?i?iklik Yapılmasına İli?kin Yasa Tasarısı?nın geri çekilmesini isteyen YARSAV Ba?kanı Emina?ao?lu, "Yargıtay, siyasi müdahalelere açık hale getirilmektedir" dedi.
Yargıçlar ve Savcılar Birli?i ba?kanı ?mer faruk Emina?ao?lu, TBMM Adalet Komisyonu?nda görü?ülen ancak CHP ile AKP?nin bir türlü üzerinde anla?amadı?ı Yargıtay yasa Tasarısı ile ilgili açıklama yaptı. Emina?ao?lu, Tasarının geri çekilmesini istedi.
Siyasi hesaplar
"Bu Tasarıya yürütme organı tarafından eklenen hükümlerle Yargıtay, siyasi müdahalelere açık hale getirilmektedir" diyen Emina?ao?lu, "Bu tasarı da ısrar edilmesi, Yargıtay?ın kurumsal kimli?ine müdahaleyi amaçlayan, köklü siyasal beklentilerin oldu?una i?arettir" de?erlendirmesinde bulundu. Yargıtay Birinci ba?kanı Osman Arslan?ın 2006 adli yıl açılı? konu?masında dile getirdi?i "bölge adliye mahkemelerinin kurulu?unun 01.6.2010 tarihine ertelenmesi" yönündeki sözlerine de atıfta bulunarak, "Bu tasarı geri çekilmelidir" diyen Emina?ao?lu, tasarıya yönelik dokuz ele?tiri getirdi:
Dikkat çekici 1- Bölge adliye mahkemelerini, yasada belirtilen sürede faaliyete geçirecek elveri?li bir zaman diliminin kalmaması, dolayısıyla bu mahkemelerin faaliyete geçme tarihinin ertelenmesi gere?i kar?ısında, bölge adliye mahkemeleri konusundaki sorun ve aksaklıkları giderecek mevzuat çalı?maları yerine, Yargıtay Yasa Tasarısı üzerindeki çalı?malarda ısrar edilmesi, dikkat çekici ve dü?ündürücü olup, bu yakla?ım hukuksal saiklerle açıklanamaz. 2- Bölge adliye mahkemelerinin faaliyetinden sonra bile Yargıtay?daki i? yükünün uzunca bir süre de?i?meyecek olmasına ra?men, bu durum tasarıda göz ardı edilmekte, Yargıtay üyelik seçimleri yakla?ık 2013 yılına kadar durdurularak, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu?nun iradesine ve Anayasal yetkisine müdahale edilmektedir.
Tasarı baskı unsuru gibi!...
3- Tasarıdan hareketle Yargıtay?daki üyelik seçimlerinin yapılmasına engel olunması, bo?alan kadrolar nedeniyle, Yargıtay çalı?malarında kısmi yava?lama yaratmı?tır. Biriken i? yükü kar?ısında her geçen gün zamana?ımı gibi nedenlerle davaların dü?tü?ü, makul sürede yargılanamama gibi nedenlerin kamu vicdanını zedeledi?i unutulmamalıdır. Bu nedenle tasarı, Yargıtay ve HSYK üzerinde baskı unsuru gibi kullanılmamalı, yargı ba?ımsızlı?ı ve kamu vicdanını zedeleyen yakla?ımlardan uzak durulmalıdır. 4- Yargıtay üyeli?i seçimlerinin durdurulmasına yönelik tasarı maddesi, halen bo? olan ve HSYK Ba?kanı sıfatıyla Adalet Bakanı tarafından gündeme alınmayan Yargıtay üyeli?i kadroları için, siyasi irade tarafından baskı unsuru olarak kullanılmaktadır. 5- Tasarıyla Yargıtay üye ve daire sayısı azaltılırken, "dairesi olmayan daire ba?kanları" yaratılmaktadır. Süresi biten daire ba?kanlarının Anayasaya aykırı olarak tekrar seçilme hakları ellerinden alınmakta, daire ba?kanları, uzmanı ve ba?kanı oldukları dairelerin dı?ında görevlendirilebilmektedir.
Hukuk dı?ılı?a zemin hazırlanıyor
6- Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu?na Yargıtay?dan seçilecek asıl ve yedek üyeliklere ili?kin aday belirleme yöntemi konusunda getirilen düzenlemeler, bu seçim sürecini kısaltsa bile, bu düzenleme ile hukuksal olmayan yakla?ım ve beklentilere zemin yaratılmaktadır. 7- Tasarı ile Yargıtay?ın i?lerinin en az % 80 i bölge adliye mahkemelerine devredilerek Yargıtay etkisiz hale getirilmekte, savunuldu?unun aksine, kalan sınırlı ve dar bir alan içerisindeki görevinde ise "içtihat mahkemesi" kimli?i de olanaksızla?maktadır. 8- Tasarı ile Yargıtay Birinci Ba?kanlı?ı?na yüksek mahkemenin ba?ımsızlı?ı ile ba?da?mayacak hiyerar?ik yetkiler tanınmaktadır. 9- Tasarı ile kurum içinde idari birimlere a?ırlıklı olarak yer verilmekte, Yargıtay?ın yüksek mahkeme kimli?i ikinci planda kalmaktadır.
Yeniça? Gazetesi- 21.02.2007- sayfa 11
|