20.2.2007 Yargıtay’a Siyasi Müdahale Uyarısı

BİRG?œN/ İnan Gedik- Yargıçlar ve Savcılar Birli?Ÿi (YARSAV) Ba?Ÿkanı ?–mer Faruk Emina?Ÿao?Ÿlu, TBMM gündeminde olan Yargıtay Yasa Tasarısı’yla Yargıtay’ın siyasi müdahalelere açık hale getirildi?Ÿini söyledi.

Tasarıyı, "Yargıtay’ın kurumsal kimli?Ÿine müdahale" olarak de?Ÿerlendiren Emina?Ÿao?Ÿlu, tasarının geri çekilmesini istedi. Emina?Ÿao?Ÿlu, TBMM Adalet Komisyonu’nda görü?Ÿülen ancak CHP ile AKP’nin üzerinde anla?Ÿamadı?Ÿı Yargıtay Yasa Tasarısı ile ilgili dün bir açıklama yaptı. Tasarı nedeniyle her geçen gün i?Ÿ yükü artan Yargıtay’daki üyelik seçimlerinin yapılamadı?Ÿını belirten Emina?Ÿao?Ÿlu, "Biriken i?Ÿ yükü kar?Ÿısında her geçen gün zamana?Ÿımı gibi nedenlerle davaların dü?Ÿtü?Ÿü, makul sürede yargılanamama gibi nedenlerin kamu vicdanını zedeledi?Ÿi unutulmamalıdır" dedi. YARSAV Ba?Ÿkanı tasarıyla ilgili olarak ?Ÿu de?Ÿerlendirmelerde bulundu: » Bölge adliye mahkemelerini, yasada belirtilen sürede faaliyete geçirecek elveri?Ÿli bir zaman diliminin kalmaması, dolayısıyla bu mahkemelerin faaliyete geçme tarihinin ertelenmesi gere?Ÿi kar?Ÿısında, bölge adliye mahkemeleri konusundaki sorun ve aksaklıkları giderecek mevzuat çalı?Ÿmaları yerine, Yargıtay Yasa Tasarısı üzerindeki çalı?Ÿmalarda ısrar edilmesi, dikkat çekici ve dü?Ÿündürücü olup, bu yakla?Ÿım hukuksal saik-lerle açıklanamaz.

» Bölge adliye mahkemelerinin faaliyetinden sonra bile Yargıtay’daki i?Ÿ yükünün uzunca bir süre de?Ÿi?Ÿmeyecek olmasına ra?Ÿmen, bu durum tasarıda göz ardı edilmekte, Yargıtay üyelik seçimleri yakla?Ÿık 2013 yılına kadar durdurularak, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nun iradesine ve Anayasal yetkisine müdahale edilmektedir. » Tasarı, Yargıtay ve HSYK üzerinde baskı unsuru gibi kullanılmamalı, yargı ba?Ÿımsızlı?Ÿı ve kamu vicdanını zedeleyen yakla?Ÿımlardan uzak durulmalıdır.

» Yargıtay üyeli?Ÿi seçimlerinin durdurulmasına yönelik tasarı maddesi, halen bo?Ÿ olan ve HSYK Ba?Ÿkanı sıfatıyla Adalet Bakanı tarafından gündeme alınmayan Yargıtay üyeli?Ÿi kadroları için, siyasi irade tarafından baskı unsuru olarak kullanılmaktadır.

» Tasarıyla Yargıtay üye ve daire sayısı azaltılırken, "dairesi olmayan daire ba?Ÿkanları" yaratılmaktadır. Süresi biten daire ba?Ÿkanlarının Anayasaya aykırı olarak tekrar seçilme hakları ellerinden alınmakta, daire ba?Ÿkanları, uzmanı ve ba?Ÿkanı oldukları dairelerin dı?Ÿında görevlendi-rilebilmektedir.

» Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’na Yargıtay’dan seçilecek asıl ve yedek üyeliklere ili?Ÿkin aday belirleme yöntemi konusunda getirilen düzenlemeler, bu seçim sürecini kısaltsa bile, bu düzenleme ile hulaıksal olmayan yakla?Ÿım ve beklentilere zemin yaratılmaktadır. » Tasarı ile Yargıtay’ın i?Ÿlerinin en az yüzde 8o’i bölge adliye mahkemelerine devredilerek Yargıtay etkisiz hale getirilmekte, savunuldu?Ÿunun aksine, kalan sınırlı ve dar bir alan içerisindeki görevinde ise "içtihat mahkemesi" îdmli?Ÿi de olanaksızla?Ÿmaktadır.

» Tasarı ile Yargıtay Birinci Ba?Ÿkanh?Ÿı’na yüksek mahkemenin ba?Ÿımsızlı?Ÿı ile ba?Ÿda?Ÿmayacak hiyerar?Ÿik yetkiler tanınmaktadır. » Tasarı ile kurum içinde idari birimlere a?Ÿırlıklı olarak yer verilmekte, Yargıtay’ın yüksek mahkeme kimli?Ÿi ikinci planda kalmaktadır."

Birgün Gazetesi- 20.2.2007