![]() |
||
20.2.2007 Yargıtaya Siyasi Müdahale Uyarısı BİRG?N/ İnan Gedik- Yargıçlar ve Savcılar Birli?i (YARSAV) Ba?kanı ?mer Faruk Emina?ao?lu, TBMM gündeminde olan Yargıtay Yasa Tasarısıyla Yargıtayın siyasi müdahalelere açık hale getirildi?ini söyledi. Tasarıyı, "Yargıtayın kurumsal kimli?ine müdahale" olarak de?erlendiren Emina?ao?lu, tasarının geri çekilmesini istedi. Emina?ao?lu, TBMM Adalet Komisyonunda görü?ülen ancak CHP ile AKPnin üzerinde anla?amadı?ı Yargıtay Yasa Tasarısı ile ilgili dün bir açıklama yaptı. Tasarı nedeniyle her geçen gün i? yükü artan Yargıtaydaki üyelik seçimlerinin yapılamadı?ını belirten Emina?ao?lu, "Biriken i? yükü kar?ısında her geçen gün zamana?ımı gibi nedenlerle davaların dü?tü?ü, makul sürede yargılanamama gibi nedenlerin kamu vicdanını zedeledi?i unutulmamalıdır" dedi. YARSAV Ba?kanı tasarıyla ilgili olarak ?u de?erlendirmelerde bulundu: » Bölge adliye mahkemelerini, yasada belirtilen sürede faaliyete geçirecek elveri?li bir zaman diliminin kalmaması, dolayısıyla bu mahkemelerin faaliyete geçme tarihinin ertelenmesi gere?i kar?ısında, bölge adliye mahkemeleri konusundaki sorun ve aksaklıkları giderecek mevzuat çalı?maları yerine, Yargıtay Yasa Tasarısı üzerindeki çalı?malarda ısrar edilmesi, dikkat çekici ve dü?ündürücü olup, bu yakla?ım hukuksal saik-lerle açıklanamaz. » Bölge adliye mahkemelerinin faaliyetinden sonra bile Yargıtaydaki i? yükünün uzunca bir süre de?i?meyecek olmasına ra?men, bu durum tasarıda göz ardı edilmekte, Yargıtay üyelik seçimleri yakla?ık 2013 yılına kadar durdurularak, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun iradesine ve Anayasal yetkisine müdahale edilmektedir. » Tasarı, Yargıtay ve HSYK üzerinde baskı unsuru gibi kullanılmamalı, yargı ba?ımsızlı?ı ve kamu vicdanını zedeleyen yakla?ımlardan uzak durulmalıdır. » Yargıtay üyeli?i seçimlerinin durdurulmasına yönelik tasarı maddesi, halen bo? olan ve HSYK Ba?kanı sıfatıyla Adalet Bakanı tarafından gündeme alınmayan Yargıtay üyeli?i kadroları için, siyasi irade tarafından baskı unsuru olarak kullanılmaktadır. » Tasarıyla Yargıtay üye ve daire sayısı azaltılırken, "dairesi olmayan daire ba?kanları" yaratılmaktadır. Süresi biten daire ba?kanlarının Anayasaya aykırı olarak tekrar seçilme hakları ellerinden alınmakta, daire ba?kanları, uzmanı ve ba?kanı oldukları dairelerin dı?ında görevlendi-rilebilmektedir. » Hakimler ve Savcılar Yüksek Kuruluna Yargıtaydan seçilecek asıl ve yedek üyeliklere ili?kin aday belirleme yöntemi konusunda getirilen düzenlemeler, bu seçim sürecini kısaltsa bile, bu düzenleme ile hulaıksal olmayan yakla?ım ve beklentilere zemin yaratılmaktadır. » Tasarı ile Yargıtayın i?lerinin en az yüzde 8oi bölge adliye mahkemelerine devredilerek Yargıtay etkisiz hale getirilmekte, savunuldu?unun aksine, kalan sınırlı ve dar bir alan içerisindeki görevinde ise "içtihat mahkemesi" îdmli?i de olanaksızla?maktadır. » Tasarı ile Yargıtay Birinci Ba?kanh?ına yüksek mahkemenin ba?ımsızlı?ı ile ba?da?mayacak hiyerar?ik yetkiler tanınmaktadır. » Tasarı ile kurum içinde idari birimlere a?ırlıklı olarak yer verilmekte, Yargıtayın yüksek mahkeme kimli?i ikinci planda kalmaktadır." Birgün Gazetesi- 20.2.2007 |