T.C.
DANI?TAY
İDARİ DAVA DAİRELERİ
KURULU
YD. İtiraz No: 2007/235
İtiraz Eden (Davacı)___: Yargıçlar ve Savcılar Birli?i
Kar?ı Taraf (Davalılar) : 1-Adalet Bakanlı?ı
2-?SYM Ba?kanlı?ı
İstemin ?zeti : Danı?tay Onikinci Dairesince verilen ve yürütmenin durdurulması isteminin reddine ili?kin bulunan 9.3.2007 günlü, E:2006/4785 sayılı karara, davacı itiraz etmekte ve yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini istemektedir.
Danı?tay Tetkik Hakimi Dü?üncesi : 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'nun 9. maddesinde; hakim ve savcı adaylı?ı yarı?ma sınavı ve mülakatına ili?kin usul ve esasların Adalet Bakanlı?ınca hazırlanacak Yönetmelikle belirlenece?i hükmüne yer verilmekle birlikte de?inilen yarı?ma sınavı ve mülakatın münhasıran Bakanlık bürokratlarınca yapılaca?ına dair bir düzenlemeye yer verilmemi?tir.
Bu ba?lamda alınacak adayların verilecek e?itim sonucunda yapılacak yeterlik sınavında ba?arılı olmaları halinde hakim ve savcılı?a atanacakları ve mahkemeler ile Yargıtay ve Danı?tay'da görevlendirilecekleri de dikkate alındı?ında; sınav ve mülakata ili?kin usul ve esasların yargı ba?ımsızlı?ı ve hakim güvencesi çerçevesinde düzenlenmesi zorunludur.
?te yandan 2802 sayılı Yasa'da "yarı?ma sınavı" yapılaca?ının öngörülmesine kar?ın dava konusu Yönetmeli?in 29. maddesi ile yazılı yarı?ma sınavını kazananların tamamının mülakata ça?rılaca?ı belirtilerek sınav "yeterlik sınavı" niteli?ine dönü?türülmekte ve böylece Yasaya açıkça aykırı düzenleme yapılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu Yönetmeli?in 20., 27., 28. maddeleri ile 29. maddesinin birinci fıkrasındaki düzenlemelerin dayana?ı Yasa kuralına ve hukuka aykırı oldu?u anla?ıldı?ından, davacının itirazının kabulü ile de?inilen maddeler ile sınavın mülakata ili?kin kısmının yürütülmesinin durdurulması gerekti?i dü?ünülmektedir.
Danı?tay Savcısı Dü?üncesi : İtiraz dilekçesinde ileri sürülen nedenler, Danı?tay Onikinci Dairesince verilen yürütmenin durdurulması isteminin reddine ili?kin kararın kaldırılmasını gerektirecek nitelikte görülmedi?inden, itirazın reddi gerekece?i dü?ünülmektedir.
T?RK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danı?tay İdari Dava Daireleri Kurulunca gere?i görü?üldü: 500 adli yargı yargıç ve savcı adayı alımı ile ilgili 15.8.2006 tarihinde ilan edilen ve 25.11.2006 tarihinde yapılacak olan sınavın ve dayana?ı "Adli ve İdari Yargıda Hakim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav Mülakat ve Atama Yönetmeli?i"nin iptali ve yürütmenin durdurulması ile 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Yasası'nın 8. maddesinin birinci fıkrasının (I) bendindeki" Yazılı yarı?ma sınavı ile mülakatta ba?arı göstermek", (j) bendindeki "Hakimlik ve savcılık mesle?ine yakı?mayacak tutum ve davranı?larda bulunmamı? olmak" hükümlerinin, 9.maddesinin birinci fıkrasındaki "Adalet Bakanlı?ınca" ibaresinin, 9. maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesindeki "yazılı yarı?ma sınavı ile mülakatta ba?arı gösterenler, ba?arı derecelerine göre sıraya konularak Adalet Bakanlı?ınca önceden belirlenen ihtiyaç sayısına" ibaresinin, 9. maddesinin son fıkrasını olu?turan "Adayların yarı?ma sınavı ve mülakatı ile 8 inci maddenin (g) bendinin uygulanmasına ili?kin hususlar yönetmelikte düzenlenir." hükmünün ve 2992 sayılı Adalet Bakanlı?ının Te?kilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin De?i?tirilerek Kabulü Hakkında Kanunun Ek-1. maddesinin üçüncü fıkrasının 2. cümlesini olu?turan "Burs alarak ö?renimlerini tamamlamı? olanlar staj için yazılı sınava tabi tutulmazlar" ibaresinin iptali için Anayasa Mahkemesine ba?vurulması istemiyle açılan davada; Danı?tay Onikinci Dairesince verilen ve yürütmenin durdurulması isteminin reddine ili?kin bulunan 9.3.2007 günlü, E:2006/4785 sayılı karara, davacı itiraz etmekte ve yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini istemektedir.
Danı?tay Onikinci Dairesinin 13.11.2006 günlü, E:2006/4785 sayılı kararıyla; davacının Anayasa'ya aykırılık iddiası ciddi bulunmayarak i?in esasına geçilmi? ve Dairelerinin 2006/4784 esas sayısına kayıtlı dava dosyasında 2992 sayılı Adalet Bakanlı?ının Te?kilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin De?i?tirilerek Kabulü Hakkında Kanun ile 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'nda hakim ve savcı adaylı?ı sınavının yapılması konusunda Adalet Bakanlı?ı'na bir görev ve yetkinin verilmedi?i, Anayasa Mahkemesinin 14.12.1995 günlü, 1995/64 sayılı kararı da dikkate alındı?ında bu konudaki yetkili ve görevli makamın Adalet Bakanlı?ı olmayıp Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu oldu?u, Adalet Bakanlı?ının görevli olmadı?ı bir konuda düzenleme yapma yetkisinin de bulunmadı?ı gerekçesiyle Yönetmeli?in yürütülmesinin durdurulmasına karar verildi?i dikkate alınarak, bakılan davada ayrıca Yönetmeli?in yürütülmesinin durdurulması istemi hakkında karar verilmesine yer olmadı?ına, bu Yönetmeli?e dayanılarak 25.11.2006 tarihinde gerçekle?tirilecek olan adli yargı yargıç ve savcı adayı alımına yönelik yazılı sınav ve mülakatın ise yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmi?; davalı idarelerin bu karara yaptıkları itirazı görü?en Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulu 30.11.2006 günlü kararıyla; Danı?tay Onikinci Dairesinin 2006//4784 esas sayısına kayıtlı davada verilen yürütmenin durdurulması kararına davalı idarelerce yapılan itiraz üzerine Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulu'nun 30.11.2006 günlü, YD. İtiraz No: 2006/1333 sayılı kararıyla, 2802 sayılı Yasa ile Yasa Koyucunun, aday sayısını kadro ve ihtiyaç durumuna göre tespit etme, adayların görevine adaylık dönemi içinde son verme yetkisine sahip olan Adalet Bakanlı?ına belirtilen konulardaki yetkilerinin yanı sıra sınav ve mülakata ili?kin olarak Yönetmelikle düzenleme yetkisi tanıyarak yazılı sınavı ve mülakatı yapma olana?ı da sa?ladı?ı, yarı?ma sınavı ve mülakat sonucunda, di?er ko?ulların da bulunması durumunda adaylı?a atama yetkisi verdi?i, dolayısıyla 2802 sayılı Yasa'da Danı?tay Onikinci Dairesi kararında belirtildi?i gibi bir bo?lu?un bulunmadı?ı sonucuna varılarak, davalı idarelerin itirazlarının kabulü ile Danı?tay Onikinci Dairesinin Adalet Bakanlı?ının hakim ve savcı adaylarına uygulanacak yazılı yarı?ma sınavını ve mülakatı yapma ve bu konulara ili?kin hususları düzenleme yetkisi ve görevinin olmadı?ından bahisle verdi?i yürütmenin durdurulmasına ili?kin kararın kaldırılmasına karar verilerek i?in esası yeniden incelenmi? ve de?inilen konularda, 2802 sayılı Yasaya göre Adalet Bakanlı?ının yetkili olmasının, bu yetkinin, Anayasa'ya uygun oldu?u anlamına gelmeyece?i belirtilerek, uyu?mazlıkta uygulanacak kural niteli?inde olan hakim ve savcı adaylı?ına atanacaklarla ilgili sınav ile bu sınava ili?kin usul ve esasları belirleme konusunda Adalet Bakanlı?ına yetki veren 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'nun 9. maddesinin son fıkrasındaki "... yarı?ma sınavı ve mülakatı ile ..." ibaresinin Anayasa'nın 2., 138., 139., 140. ve 159. maddelerine aykırı oldu?u gerekçesiyle itiraz yoluyla iptali için Anayasa Mahkemesine ba?vuruda bulunuldu?u ve Anayasa'ya aykırı oldu?u sonucuna varılan Yasa hükmüne dayanılarak yürürlü?e konulan Yönetmelikte bu nedenle hukuka uygunluk bulunmadı?ı sonucuna varılarak belirtilen gerekçeyle Yönetmeli?in yürütülmesinin durdurulmasına karar verildi?i gözetilerek, bakılan davada Danı?tay Onikinci Dairesince; Dairelerinin 2006/4784 esas sayılı dosyasında verilen karara gönderme yapılarak verilen, Yönetmeli?in yürütülmesinin durdurulması istemi hakkında karar verilmesine yer olmadı?ına, bu Yönetmelik dayanak alınarak adli yargı yargıç ve savcı alımı için 25.11.2006 tarihinde yapılacak yazılı sınav ile mülakatın ise yürütülmesinin durdurulmasına ili?kin bulunan 13.11.2006 günlü, E:2006/4785 sayılı karara yönelik davalı idarelerin itirazlarının kabulü ile anılan kararın kaldırılmasına karar verilmi?, ancak Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulu'nun 30.11.2006 günlü, YD. İtiraz No: 2006/1333 sayılı kararıyla dava konusu "Adli ve İdari Yargıda Hakim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav Mülakat ve Atama Yönetmeli?i"nin yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmi? olması nedeniyle bakılan davada ayrıca Yönetmeli?in yürütülmesinin durdurulmasına hukuken olanak bulunmadı?ı, öte yandan Anayasa'ya aykırı oldu?u sonucuna varılan Yasa hükmüne göre yürürlü?e konulan ve Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulu'nun 30.11.2006 günlü, 2006/1333 sayılı kararıyla yürütülmesi durdurulan Yönetmeli?e dayanılarak 25.11.2006 tarihinde yapılması öngörülen sınavın da bu nedenle hukuki dayanaktan yoksun kaldı?ı gerekçesiyle Adli ve İdari Yargıda Hakim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav Mülakat ve Atama Yönetmeli?i'nin yürütülmesinin durdurulması istemi hakkında karar verilmesine yer olmadı?ına, 500 adli yargı yargıç ve savcı adayı alımına yönelik olarak 25.11.2006 tarihinde yapılması öngörülen yazılı sınav ile mülakatın ise, Danı?tay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun 30.11.2006 günlü, YD. itiraz No: 2006/1333 sayılı "Anayasa Mahkemesine Ba?vurma Kararı" gere?ince Anayasa Mahkemesince verilecek karara kadar veya Anayasa Mahkemesince be? ay içerinde karar verilmemesi halinde bu süre sonunda dosyadaki bilgi ve belgeler esas alınarak idari Dava Daireleri Kurulu'nca yeniden bir karar verilmek üzere, yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmi? olup, Kurulumuzca itiraz yoluyla yapılan ba?vuru üzerine Anayasa Mahkemesince verilen ve 12.2.2007 günü Danı?tay'da kayda giren 7.2.2007 günlü, E:2006/162, K:2007/15 sayılı karara ait tutana?ın incelenmesinden ise, 2802 sayılı Yasa'nın 9. maddesinin (de?i?ik) son fıkrasında yer alan "... yarı?ma sınavı ve mülakatı ile ..." ibaresinin Anayasaya aykırı olmadı?ına ve itirazın reddine karar verildi?inin anla?ılması sonucu İdari Dava Daireleri Kurulunca Anayasa Mahkemesince itiraz hakkında karar verilmi? olması nedeniyle 15.2.2007 tarihinde dosya yeniden görü?ülmü? ve davacının istemi de gözetilerek, Danı?tay Onikinci Dairesince dava konusu sınav ile dayana?ı Yönetmeli?in iptali istenilen maddelerinin esasının incelenmesi suretiyle yeniden bir karar verilmesi gerekti?i sonucuna varılmı?; Onikinci Dairece de i?in esası incelenerek itiraza konu "yürütmenin durdurulması isteminin reddine" ili?kin karar verilmi?tir.
Davacı dava dilekçesinde; 500 adli yargı yargıç ve savcı adayı alımına yönelik olarak 15.8.2006 tarihinde ilan edilen ve 25.11.2006 tarihinde yapılması öngörülen sınavın ve bu sınavın dayana?ını olu?turan Yönetmeli?in iptali ve yürütmenin durdurulması isteminin gerekçesini öncelikle Yönetmeli?in dayana?ı olan Yasa kuralının Anayasa'ya aykırılı?ı gerekçesine dayandırmı?, ancak bu iddianın kabul görmeyebilece?i dü?üncesiyle ayrıca Yönetmeli?in 4., 5., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33. ve 36. maddelerinin hukuka aykırılı?ı nedeniyle iptali gerekti?ini de öne sürdü?ünden inceleme bu maddelere yönelik olarak yapılmı?tır.
Dava konusu "Adli ve idari Yargıda Hakim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav Mülakat ve Atama Yönetmeli?i", 24.2.1983 tarihli ve 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'nun 7-9. maddelerine dayanılarak hazırlanmı? ve Yönetmelikle; adli ve idari yargıda adaylı?a ba?vurma, yazılı sınav ve mülakat kurullarının olu?umu ve görevleri, sınav konuları, yazılı sınav ve mülakatın yapılı? ?ekli ve de?erlendirilmesi, atama ile bunlara ili?kin di?er hususlar düzenlenmi?tir.
2802 sayılı Yasa'nın 7. maddesinde adaylık dönemini geçirip maddedeki ko?ullara uygun olarak ehliyetini kanıtlamı? olmadıkça hiç kimsenin hakimlik ve savcılı?a atanamayaca?ı, adayların Devlet Memurları Kanunundaki Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahil olup hakimlik ve savcılı?ın sınıf ve derecelerine dahil olmadıkları ve haklarında Devlet Memurları Kanununun bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanaca?ı öngörülmü?; 8. maddesinde de adaylı?a atanacaklarda bulunması gereken nitelikler sayılmı?, "Adaylı?a atama" ba?lıklı 9. maddesinde ise;
"Her yıl alınacak aday sayısı, avukatlık mesle?inden alınacaklarla birlikte Türkiye Adalet Akademisinin görü?ü alınmak suretiyle, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Adalet Bakanlı?ınca tespit edilir.
Yukarıdaki maddede belirtilen niteliklere sahip olup, yazılı yarı?ma sınavı ile mülakatta ba?arı gösterenler, ba?arı derecelerine göre sıraya konularak Adalet Bakanlı?ınca önceden belirlenen ihtiyaç sayısına, daha önce ba?ka görevlerde kadro, maa? ve derece yönünden iktisap etmi? oldukları haklar nazara alınmak suretiyle lisans, lisansüstü (master) ve doktora ö?renim durumlarına göre Devlet memuriyetine giri? derece ve kademesiyle veya bu derecelerden a?a?ı olmamak ?artıyla müktesep olarak almı? oldukları derece ve kademeyle adaylı?a atanırlar. Bu atamada, daha önce serbest avukatlık yapmı? olanların avukatlıkta geçen sürelerinin üçte ikisi de de?erlendirilir. Bu sıraya göre ihtiyaç sayısınca atananların dı?ında kalanlar bir hak iddia edemezler.
Doktora yapanlar sadece mülakata tabi tutulurlar.
Adayların yarı?ma sınavı ve mülakatı ile 8 inci maddenin (g) bendinin uygulanmasına ili?kin hususlar yönetmelikte düzenlenir."
hükmüne yer verilmi?tir
Aynı Yasa'nın 10. maddesinde, adaylık süresi ve e?itim konusunda, 11. maddesinde de adaylar hakkında düzenlenecek belgeler hakkında düzenleme yapıldıktan sonra 12. maddesinde, maddede sayılan ko?ulların gerçekle?mesi halinde adayların görevlerine Adalet Bakanlı?ınca son verilece?i öngörülmü?tür.
2802 sayılı Yasa'da, yazılı yarı?ma sınavı ve mülakatı yapacak makam gösterilmemi? ise de, 9. maddenin son fıkrasında, adayların yarı?ma sınavı ve mülakatının uygulanmasına ili?kin konuların yönetmelikle düzenlenece?i belirtilmi?tir. Bu hükme dayanılarak, Adalet Bakanlı?ı'nca yürürlü?e konulan dava konusu "Adli ve idari Yargıda Hakim ve Savcı Adaylı?ı Yazılı Sınav, Mülakat ve Atama Yönetmeli?i"nde yarı?ma sınavı ve mülakatın Adalet Bakanlı?ı tarafından yapılaca?ı öngörülmü?tür.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasa'nın 2. maddesinde belirtilen Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerinden olan "hukuk devleti" ilkesi vatanda?ların hukuk güvenli?ini sa?layan, idarenin hukuka ba?lılı?ını amaç edinen, buna kar?ılık kamu gücünün sınırsız ölçüsüz ve keyfi kullanılmasını önleyen en önemli unsurlardan biridir. Nitekim hukuk devleti ilkesinin ya?ama geçirilmesini sa?layacak araçlar arasında Anayasa'nın 8. maddesinde, yürütme yetkisi ve görevinin, Anayasa ve kanunlara uygun olarak kullanılaca?ı ve yerine getirilece?i, Anayasa'nın 125. maddesinde de, idarenin her türlü eylem ve i?lemlerine kar?ı yargı yolunun açık oldu?u kuralına yer verilmi?tir.
Hukuk devleti ilkesi kar?ısında idarenin yargısal denetim yapılmasını ortadan kaldıracak ya da bu denetimin yapılmasını imkansız kılacak i?lem ve eylemlerde bulunması mümkün de?ildir.
?te yandan adil bir hukuk düzeninin kurulmasının yargının ba?ımsızlı?ı, hakim ba?ımsızlı?ı ve güvencesinin sa?lanması ile mümkün olaca?ında ku?ku bulunmamaktadır.
Anayasanın 138. maddesinde, "Hakimler, görevlerinde ba?ımsızdırlar; Anayasa'ya kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine göre hüküm verirler "denilerek hakimlerin ba?ımsızlı?ı ilkesi kabul edilmi?tir. Anayasa'da ayrıca bu ilkeyle yetinilmeyerek 139. maddede "hakimlik ve savcılık teminatı "kabul edilmi?tir. ?te yandan Anayasa'nın 140. maddesinde; hakim ve savcıların nitelikleri ve atanmalarının mahkemelerin ba?ımsızlı?ı ve hakimlik teminatı esaslarına göre yasayla düzenlenmesi öngörülmü?tür.
Bu ba?lamda, hakim ve savcı adayları Genel idare Hizmetleri Sınıfına tabi iseler de staj döneminin ardından yapılacak yeterlilik sınavından sonra hakim ve savcı olarak atanacakları hususu gözetildi?inde, adayların seçimi için yapılacak sınavın ileride atanacakları görevin özellikleri de dikkate alınarak nesnel, yansız ve sadece liyakati ölçmeyi amaçlayan bir yöntemle yapılması gerekmektedir.
2802 sayılı Yasa'nın 9. maddesinin son fıkrasında "... yarı?ma sınavı ve mülakatı(na).." ili?kin hususların Yönetmelikle düzenlenece?i belirtilmi?; ancak sınavın ?ekli, sınav ve mülakat kurulu ve mülakatın amacı ve içeri?i ile ilgili herhangi bir düzenlemeye yer verilmeyerek idareye takdir yetkisi tanınmı? bulunmaktadır. İdare bu takdir yetkisini kullanırken adayların seçimlerinin yukarıda da de?inildi?i gibi tarafsız, nesnel ve sadece liyakati ölçmeye yarayan sınavla yapılmasını sa?layacak düzenlemeler yapmakla yükümlüdür. ?te yandan gene bu düzenlemelerde, Birle?mi? Milletler Genel Kurulu'nun 15.12.1985 günlü, 46/146 sayılı Kararındaki " Hakimlik mesle?ine, yeterli hukuk e?itimi görmü?, yetenekli ve ki?ilikli bireyler seçilecektir. Seçim yönteminde, amaca aykırı dü?üncelerin rol oynamasını engelleyecek tedbirler alınmalıdır. Hakimlerin seçiminde, bir ki?iye kar?ı ırk, renk, cinsiyet, din, siyasi veya di?er fikirler, milli veya sosyal men?e ve mal varlı?ı gibi dü?üncelerle hiçbir ayırım yapılmayacak; ancak hakim adayının ülke vatanda?ı olması ?artı, ayrımcılık olarak nitelendirilmeyecektir." ?eklindeki yargı ba?ımsızlı?ının temel ilkesinin ve yine Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 13.10.1994 günlü, 518 inci toplantısında aldı?ı karardaki ?Hakimlerin mesleki kariyerlerine ili?kin tüm kararlar objektif kriterlere dayanmalı, hakimlerin seçimi ve kariyerleri; e?itimsel özelliklerini, dürüstlük, yetenek ve etkinliklerini de gözeten liyakat esasına göre olmalıdır." ?eklindeki ilkesinin de gözönünde tutması gerekti?inde ku?ku bulunmamaktadır.
2802 sayılı Yasa'nın 7-9. maddelerine dayanılarak hazırlanan ve 9.9.1991 günlü, 20986 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlü?e konulan ve zaman içinde kimi maddelerinde de?i?iklik yapılan dava konusu Yönetmeli?in 1 ila 3. maddelerinde "Amaç, Kapsam ve Hukuki Dayanak" konuları; 4 ila 7. maddelerinde "İlan, Ba?vuranlarda Aranacak ?artlar, Ba?vuru" konuları; 8 ila 35. maddelerde "Sınavlara Dair Esaslar", 36. ve devamı maddelerde ise sınavı kazananların atanması ve di?er konular düzenlenmi? olup; Yönetmeli?in iptali istenilen 4., 5., 8., 9., 10., 12., 13., 23., 24., 25., 31., 32., 33. ve 36. maddeleri ile 21. maddesinin üçüncü ve son fıkraları ve 29. maddesinin ikinci fıkrasında dayana?ı Yasa kurallarına ve hukuka aykırılık görülmemi?tir.
Dava konusu Yönetmeli?in iptali ve yürütülmesinin durdurulması istenilen di?er maddeleri ile yapılan düzenlemelere gelince;
Danı?tay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun 29.3.2007 günlü, YD. itiraz No: 2007/234 sayılı kararıyla Yönetmeli?in 11., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 22., 27., 28. maddeleri ve 21. maddesinin bir ve ikinci fıkraları ile 29. maddesinin birinci fıkrasının yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmi? olması nedeniyle bakılan davada ayrıca aynı maddelerin yürütülmesinin durdurulmasına hukuken olanak bulunmamaktadır.
Davanın sınava ili?kin kısmına gelince; yazılı sınavın ??renci Seçme ve Yerle?tirme Merkezi'ne yaptırılmasının öngörüldü?ü anla?ıldı?ından, sınavın bu kısmında hukuka aykırılık bulunmamakta ise de; dava konusu Yönetmeli?in mülakata ili?kin 27.ve 28. maddeleri ile 29. maddesinin birinci fıkrasının yürütülmesinin durdurulması nedeniyle 15.8.2006 tarihinde ilan edilen ve 25.11.2006 tarihinde yapılması öngörülen sınavın "mülakat'a ili?kin kısmı da hukuki dayanaktan yoksun kalmı?tır.
Açıklanan nedenlerle, Danı?tay Onikinci Dairesinin "yürütmenin durdurulması isteminin reddi"ne ili?kin 9.3.2007 günlü, E:2006/4785 sayılı kararına yönelik davacı itirazının kısmen kabulü ile dava konusu Yönetmeli?in 11., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 22., 27. ve 28. maddeleri ve 21. maddesinin birinci ve ikinci fıkraları ile 29. maddesinin birinci fıkrasının, Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulu'nun YD. İtiraz No:2007/234 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulması nedeniyle de?inilen maddelerin yürütülmesinin durdurulması istemi hakkında karar verilmesine yer olmadı?ına, 25.11.2006 tarihinde yapılması öngörülen adli yargı yargıç ve savcı adayı sınavının mülakata ili?kin kısmının yürütülmesinin durdurulmasına oyçoklu?u ile; Yönetmeli?in di?er maddeleri ile 25.11.2006 tarihinde ??renci Seçme ve Yerle?tirme Merkezine yaptırılması öngörülen yazılı sınavın yürütülmesinin durdurulması isteminin reddine ili?kin kısmına yönelik davacı itirazının ise reddine oybirli?i ile 29.3.2007 gününde karar verildi.
Danı?tay İdari Dava Daireleri Kurulu(29/26 oy)
K A R ? I OY
Davacının, adli yargı yargıç ve savcı adayı alımı sınavı ve dayana?ı Yönetmeli?in iptali ve yürütülmesinin durdurulması isteminin gerekçesini sınav ve bu sınava ili?kin usul ve esasları belirleme konusunda Adalet Bakanlı?ına yetki veren 2802 sayılı Yasanın 9. maddesinin Anayasa'ya aykırı oldu?u iddiası olu?turmaktadır.
Ancak bu konu Anayasaya aykırılık iddiası yönünden Danı?tay idari Dava Daireleri Kurulunun 30.11.2006 günlü kararı ile Anayasa Mahkemesine gönderilmi? ve Anayasa Mahkemesince incelenerek sonuç olarak 2802 sayılı Yasa'nın 9. maddesinde Anayasa'ya aykırılık bulunmadı?ına karar verilmi?tir.
Buna göre Anayasa'ya aykırı olmadı?ına Anayasa Mahkemesince karar verilen Yasa esas alınarak ve bu Yasa'nın Adalet Bakanlı?ına verdi?i yetkiye dayanılarak hazırlanıp yürülü?e konulan Yönetmeli?e kar?ı açılan davada öncelikle somut norm denetiminin yapılması ve bu yönden hukuka aykırı olmadı?ı sonucuna varılması halinde Yönetmeli?in maddelerinin incelenmesine geçilmesi gerekmektedir. Bilindi?i gibi somut norm denetiminde konuyla do?rudan ilgili yasa kuralı varken dolaylı biçimde ilgili kurallara dayanılması olanaklı de?ildir.
Bu ba?lamda Anayasa Mahkemesince Anayasa'ya aykırı olmadı?ı belirtilen Yasa kuralı esas alınarak yürürlü?e konulan Yönetmelikte Anayasa ile dayana?ı Yasa kurallarına aykırılık bulunmadı?ını öncelikle vurgulamak gerekmektedir.
Yönetmeli?in maddelerine geçince, özellikle Yönetmeli?in "Mülakat Kurulu" ba?lıklı 27. maddesi ile "Mülakat ve Amacı" ba?lıklı 28. maddesi ve "Yazılı Sınav Ka?ıtlarının De?erlendirilmesi" ba?lıklı 29. maddesinin noksan düzenleme içerdi?inden bahisle yürütülmelerinin durdurulmasına karar verilmi?tir. Bu noktada gerek Anayasa'nın 125. maddesinde, gerek 2577 sayılı Yasa'nın 2. maddesinde, yargı yetkisinin idari i?lem ve eylemlerin hukuka uygunlu?unun denetimi ile sınırlı oldu?u ve yürütme görevinin yasalarda gösterilen ?ekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak idari eylem ve i?lem niteli?inde yargı kararı verilemeyece?inin hükme ba?landı?ını belirtmekte yarar bulunmaktadır.
Zira idari yargı denetiminin amacı, idarenin, idare hukuku alanı ve yasa çerçevesi içinde kalmasını sa?lamaktır. Ba?ka bir anlatımla bu denetimin amacı, idarenin yasaların verdi?i yetkileri a?ması veya kötüye kullanması ya da hukuka ve mevzuata aykırı i?lem veya eylem tesis etmesi hallerinde bu eylem ve i?lemleri yetki, ?ekil, sebep, konu ve maksat yönünden iptal etmek suretiyle idareyi hukuk alanı içinde kalmaya zorlamaktır. Buna göre idari yargının "yerindelik" de?il, ancak "yasallık" veya "hukuka uygunluk" denetimi yapabilece?i, idari yargı kararının idari eylem ve i?lem niteli?inde olamayaca?ı ve bu karar üzerine onun içeri?ini yerine getirecek yeni bir i?lem yapma görevinin idari yargıya de?il, yetkili ve görevli idareye ait oldu?u; idari yargının yasa çerçevesi içinde idareye takdir hakkının tanınmı? oldu?u durumlarda, bu takdirin yerindeli?ini denetleyemeyece?i, idare hukukunun ötedenberi yerle?mi? ve herkesçe bilinen ilkelerindendir.
Hukuka uygunluk denetiminde öncelikle düzenlemenin dayana?ı Yasa'ya dayanılaca?ı, onun ölçüt alınaca?ı ku?kusuzdur. Ancak Yasa'da yeterli açıklık bulunmayan durumlarda, hukukun genel ilkelerine dayanılmalı bu ilkelere göre düzenlemede bir noksanlık varsa bu noksan düzenlemeden bahisle iptal kararı verilmelidir.
Bu çerçevede, 2802 sayılı Yasa'da konu ile ilgili yeterli düzenlemenin oldu?u ve Yasa'nın verdi?i yetki ve görev sınırları içerisinde kalınarak yürürlü?e konulan Yönetmelikte ve bu Yönetmeli?e göre yapılan sınavda Yasa'ya aykırılık bulunmadı?ı gibi, Yönetmeli?in herhangi bir eksik düzenlemeyi de içermedi?i sonucuna vardı?ımızdan, yargısal denetimin dı?ına çıkılarak ve yerindelik denetimi yapılarak olu?turulan ço?unluk kararına itirazın reddi gerekti?i oyu ile katılmıyoruz. (2 oy)
KAR?I OY
Yürütmenin durdurulmasına karar verilebilmesi için 2577 sayılı idari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesinde öngörülen ko?ulların bakılan uyu?mazlıkta gerçekle?medi?i anla?ıldı?ından, yürütmenin durdurulması isteminin reddine ili?kin Daire kararına yapılan itirazın reddi oyuyla, karara kar?ıyım. (1 oy)